Stor förändring i min portfölj.

 Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza bank.



Ett drygt decennium har nu passerat sedan jag öppnade konto på Avanza och började investera för första gången. Jag började på skuldberget, vandrade ned i dalgången och har sedan gnetat mig upp på första toppen av ett nytt och mycket roligare berg, miljonen. Det har inte gått jättedåligt, med en årlig genomsnittlig totalavkastning (CAGR) på 12,5% är jag som före detta ekonomisk katastrof väldigt nöjd. Men det kunde ha gått ännu bättre…

År 2021 fick jag tack vare @fattigafarsan upp ögonen för indexfonder och har sedan dess läst mycket på temat indexfonder. Framförallt så fick jag upp ögonen för statistiken som visar hur indexfonder avkastar i jämförelse med andra olika alternativ på marknaden som till exempel aktivt förvaltade fonder. Sedan dess har jag viktat portföljen mer och mer mot index. 

Vid årsbokslutet gjorde jag en jämförelse mellan mina eget valda aktier och investmentbolagen samt index och fick med en backtrack på 10 år svart på vitt hur det hade gått om jag under denna tid valt att lägga pengarna där istället för där för min egen stockpicking. Summa summarum, om jag från början hade låtit mina pengar jobba för Investmentbolagen och indexfonderna så hade resultatet blivit ofantligt mycket bättre än vad det är idag. 

Under de senaste månaderna har jag jämfört mina innehav mot index och bestämt mig för att göra en storstädning och placera om de pengar som inte jobbar på ett effektivt sätt. Handelsbanken är ett exempel. Jag har haft cirka 100K liggandes i SHB i snart 10 år, en aktie som inkluderat återinvesterad utdelning har presterat långt under Stockholmsbörsens all share index. Det fanns fler sådana bolag i min portfölj, nu har dom fått nytt jobb. Pengarna från Handelsbanken och Skanska har nu naturligt placerats i Industrivärden och så vidare. 

Min fina trio i investmentbolag, Investor, Latour och Industrivärden som hela tiden varit dom bolag som lyft portföljen har fått en rejäl påfyllning och väger tungt i väskan. 

Den nya portföljen ser betydligt smalare ut men bara i Investmentbolagen ligger över 300 olika svenska företag. På det har stor del placerats i Handelsbanken USA Index Criteria B1 (reklamlänk) som ger utdelning i cash på kontot. En perfekt lösning för mig som vill ha stor vikt på USA index och älskar utdelning. Samma gäller med SEB Sverige Indexnära B Utdelning (reklamlänk) som är under uppbyggnad i portföljen. 

Man lever och man lär. Nu tar jag ett ödmjukt steg tillbaka och lägger pengarna där statistiken säger mig ha mest chans till god avkastning inför nästa decennium. Som vanligt så är ju inte historisk avkastning någon garanti för framtida sådan, men det vet ni ju redan. Rätt eller fel? Det får vi se. 
År 2034 kommer en uppdatering.

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra jobbat under alla dessa år ändå, vilken resa!

    Skönt med ett mer passivt ägande. Jag har kvar en del direktägande i fonder men det mesta av nysparandet går till fonder för mig. Också hittat några fonder med utdelning som är trevligt.

    Lycka till!
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa betalar.
      Tackar, ja jag är nöjd med resa hittills. Ska bli intressant att se vad nästa decennium har att erbjuda. Tipsa gärna om fonder med utdelning.
      Tack för besök och sorry för sent svar. (Lyckas inte logga in för att kunna svara från varken mobilen eller paddan, det är något knas.
      /K

      Radera