Nordnet tar ingen avgift för valutaväxling på utdelningar.

 

Detta inlägg innehåller reklamlänkar till Nordnet.

Sedan jag började investera för drygt elva år sedan har jag har jag haft konton hos Avanza där jag forfarande är mycket nöjd kund och i dagsläget har cirka 95% av min portfölj. Men idag ska jag slå ett slag för Nordnet där jag också har konto sedan 2021 och just nu håller på att bygga upp min nästa miljon. Det började med att jag öppnade konto hos Nordnet eftersom dom erbjöd 6 månaders gratis courtage och det finns ju inget som hindrar att man har konton hos flera olika banker så det blev några sparade kronor där i avgifter. Just nu har dom ett erbjudande för nya kunder där man får gratis courtage och fondavgifter upp till man nått sina första 50.000 kronor i samlat kapital hos Nordnet (reklamlänk). Gratis är som vanligt gott. Utöver det så har jag gjort det lite för att diversifiera kapitalet, på samma sätt som man inte lägger alla pengar i samma korg när man köper aktier så kan man ju även diversifiera genom att sprida ut sina investeringar över flera banker.

Över till saken. Vid handel med värdepapper och fonder i utländsk valuta växlar både Avanza och Nordnet automatiskt aktuell valuta för din räkning. Spreaden på växlingarna, det vill säga skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5% (alltså 0,25% åt vardera håll om du köper en utländsk aktie eller fond och sedan säljer, vilket innebär två växlingar). Exempel på valutaväxling: Vi antar att ett köp görs i aktier till ett värde om 1000 Euro, vi antar även att Euron står i 10 SEK. Detta medför att du får betala 10 025 SEK. Om du säljer aktierna får du betalt 9 975 SEK.

Hos Avanza tas samma avgift ut i form av spread när man får utdelning från utländska aktier som ger utdelning i annan valuta än svenska kronor. Om man får utdelning i USD som automatiskt växlas till SEK så läggs alltså denna spread på 0,25% till vid växling, denna information finner du längst ned på deras prislista. 

Nordnet har här i dagarna gått ut med att man INTE tar ut denna avgift för valutaväxling vid utdelningar, däremot vid köp och sälj av aktier och fonder som handlas i utländsk valuta så är spreaden den samma som hos konkurrenten. Här på Nordnets blogg hittar du information om återbetalning av utländsk källskatt samt att de inte tar ut någon avgift vid valutaväxling vid utdelningar (reklamlänk). 

Ännu en anledning att ha flera olika banker och konton till sina investeringar tycker jag, man använder olika konton till olika saker helt enkelt. Jag kör på som vanligt med både Avanza & Nordnet som kompletterar varandra och om någon tredje aktör dyker upp med något intressant erbjudande så har jag plats även för det hos mig.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

8 kommentarer:

  1. Hej KPK! Intressant information med växlingsavgift på utdelingar och inget jag tänkt på, kan inte heller direkt påverka mer än att jag ska påtala Nordnets bättre utdelningshantering till Avanza och hoppas alla Avanzianer gör detta så att de förbättrar sig. Gäller även Nordnets och Nordeas månadsvisa återbetalning av källskatten!

    Vad gäller insättningsgarantin förstår jag inte riktigt vad du menar. Insättningsgarantin har inget med aktier/fonder att göra, den gäller ju bara för saldo på kontona och att ligga med större summor i kontanter på ISK/KF konton är direkt dåligt då det ökar skatten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl.
      Spreaden på valutaväxling hade jag koll på, men jag hade ingen aning om att Nordnet valt att inte ta ut den avgiften på utdelningar så det var en glad överraskning. Jag har sett många i social medier påpeka dessa skillnader som du nämner så förhoppningsvis gör konkurrensen att bankerna kontinuerligt uppdaterar sitt utbud till kunderna. Vad det gäller insättningsgarantin så var det ett hjärnsläpp från min sida, det är nu korrigerat:)
      Tack för besök och input, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Hur kan det komma sig att Nordnet har gått denna väg men inte avanza?

    Tror du detta kommer bana väg för att även avanza gör detsamma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan.
      Tja, det är hård konkurrens om kunderna så bankerna måste väl hitta på nya saker kontinuerligt för att förbättra sitt utbud och kunna vara med i matchen. Jag hoppas att fler aktörer gör samma sak, och även om de inte kommer med exakt samma förmåner så kanske de dyker upp nya konkurrenskraftiga uppdateringar som är likvärdigt bra:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Fick utdelning på samma utländska aktie både från Nordea och Nordnet, Fick nästan på öret samma utdelning i kronor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan.
      Jag har inte koll på hur Nordea gör med valutaväxling men det är möjligt att dom har samma system som Nordnet. Hur är Nordeas plattform förresten, det var många som klagade på den förut, men den kanske har uppdaterats?
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  4. Intressant, tog för givet att Nordnet drog växlingsavgifter även på utdelningar men aldrig undersökt det.

    Har ju en del utländska innehav som delar ut så det var kul att höra, tack för att du uppmärksammade det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      Det var samma för mig, eftersom det är spread på valutaväxling när man köper och säljer aktier i annan valuta så tog jag bara för givet att det även gällde utdelningar, så det var en glad nyhet även för mig.
      Tack själv för att du kikade förbi och skrev.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera