Aktiespararna direktavkastning B, en fond som platsar i min portfölj.

 


Reklam: Inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza. 

Tre år har snart passerat sedan jag läste boken "The simple path to wealth" av JJ.Collins och började investera delar av mitt sparkapital i indexfonder. För er som inte vill läsa boken rekommenderar jag denna briljanta video med Collins där han på under en timme berättar allt du behöver veta för att bli rik på börsen. Skippa Netflix ikväll, det är det värt. 

Jag har sedan dess viktat portföljen mer och mer mot index i olika former även om jag fortfarande har större delen av mitt kapital i aktier. Sedan dess har jag investerat i en del olika fonder, mest amerikanskt index men i förra höstas städade jag lite och samlade mitt indexspar i två olika fonder som ger utdelning. Nu är det dags att titta på att plocka in en till.

Aktiespararna direktavkastning B (reklamlänk) är en passivt förvaltat indexfond som investerar i de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Fonden följer SIX Sweden Dividend 21 SRI Gross Index (SIXSEDIV21SRIGI) och finns i två olika andelsklasser; A & B. Andelsklass A återinvesterar automatiskt utdelningarna från innehaven i fonden och andelsklass B ger utdelning i cash på kontot. Jag skulle så klart välja andelsklass B och gillar när det klirrar i kassan. Notera att totalavkastningen är den samma för båda andelsklasser. Grafen för andelsklass B hos Avanza visar en sämre avkastning än andelsklass A, men det är eftersom grafen för andelsklass B är justerad för utdelning. Det vill säga att man subtraherat utdelningen från grafens utveckling. 

Fonden har en total avgift på 0,35%, vilket är litet i dyraste laget för en snåljåp som Koll på kontot, men jag köper det då alternativet att själv investera i alla de underliggande innehaven och hålla reda på dom skulle bli en betydligt mycket dyrare och sämre affär. 

Fonden ger en helt rimlig avkastning som man kan förvänta sig om man investerar i denna typ av stora svenska bolag, varken mer eller mindre. Sedan starten 2016 (7 år) har fonden haft en totalavkastning på 97% vilket ger en genomsnittlig årsavkastning (CAGR) på 10,2%. Man dubblar alltså sina pengar vart sjunde år. Visserligen har fonden presterat snäppet sämre än OMX30 inklusive utdelningar som under samma tidsperiod levererat 112% och 11,3% per år i genomsnitt, men väljer man att investera i denna fond så är det ju inte att bara maxa totalavkastningen som är målet tänker jag. Det är utdelningen man är ute efter. Är man inte speciellt intresserad av utdelning så finns det ju många andra alternativ på fondmarknaden att välja bland. Personligen nöjer jag mig gott med att en del av portföljen "bara" avkastar dryga 10% per år i utbyte mot att jag får en fet utdelning varje vår. 

I mars månad varje år görs en revidering av indexet och fondens innehav och vid det tillfället väger alla bolagen lika i fonden. Sedan utvecklas dom så klart olika under året. Så här ser den uppdaterade portföljen ut för 2024 med tre nya bolag, Avanza bank, Holmen & Elekta B. Jag är väldigt glad att Avanza kvalat in i indexet då det är ett bolag som jag länge önskat ha i min portfölj. Jag är ju även nöjd kund hos dom sedan 2013 så det passar ju bra. 




Utdelningen fastställs i början på juni och betalas ut den 19:e juni. Hittills har utdelningarna sett ut så här:
2021:  5,08 kr
2022: 9,21 kr
2023: 7,23 kr

I skrivande stund är kursen 125,13 kronor per andel och baserat på förra årets utdelning ger det en direktavkastning på 5,8%. Till våren får vi se om fonden bjuder på en höjning men oavsett så tycker jag att det är helt okej att köpa en hel påse med aktier med en direktavkastning på nästan 6% till låg risk. Jag gillar den här fonden och ser den som en bra spelare i min portfölj. 

Cicero fonder har meddelat att dom inom kort också kommer att släppa en ny indexfond med fokus på globala högutdelare. Det kan du läsa mer om här


God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 

5 kommentarer:

  1. Platsar hos mig oxå. Runda slängar 2,5% av totalen just nu.

    SvaraRadera
  2. När jag ser listan på bolag så blir jag påmind om att det ibland finns en anledning till att en aktiekurs är låg i förhållande till utdelningen (= hög direktavkastning).

    Telia, Billerud, SBB, Intrum, JM, Boliden. Uff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listan på bolagen för 2024 är nu uppdaterad.
      /K

      Radera
  3. Tjenare Daniel.
    Ja, det håller jag med om. Telia till exempel har ju gett en negativ totalavkastning sedan börsintroduktionen, utdelningar inkluderade. SBB kommer att åka ut här under våren och ersättas med något annat. Det ska bli intressant att se den nya uppdaterade listan, den borde publiceras nu i Mars.
    Tack för kommentar, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera