Freetrade erbjuder gratis courtage.

 



Det är nu fyra år sedan jag skrev om Freetrade, den nya konkurrerande nätmäklaren, för första gången. Då hade bolaget inte ännu lanserats i Sverige men utlovade premiär på den svenska marknaden inom kort med världens lägsta courtage för aktiehandel. Sedan några år tillbaka erbjuder dom sina tjänster i Sverige och dom håller vad dom lovade, gratis courtage, alltid. Gratis är som vanligt gott. 

Med Freetrade-appen kan man handla svenska, amerikanska och europeiska aktier och ETF:er. Även aktiehandel med utländska aktier är alltså courtagefri, den enda avgiften som tillkommer där är 0,15% i valutaväxlingsavgift, vilken även den är billigare än konkurrenternas.




Man kan också köpa fraktioner av en aktie, alltså som när man köper andelar i en indexfond, man köper mindre delar av aktier istället för en hel. Det är inget som känns attraktivt för mig men möjligheten finns i alla fall. Minimumbelopp för detta är 25 kronor per köp. 

Något annat som är nytt på marknaden är att Freetrade erbjuder ränta på icke investerade pengar på ditt ISK upp till dom första 50.000 kronorna. Nu har vi ju sedan länge lärt oss att inte ha likvider liggandes på ett ISK eftersom det påverkar skatten, men nu erbjuds här 2,58% ränta på dom slantar du råkar ha liggandes i väntan på köp. Jag har aldrig några kontanter liggandes arbetslösa på kontot, (möjligtvis lägre belopp än 100 kronor som inte ens går att stoppa in i en indexfond får vila några dagar), men annars är jag snabb på att sätta pengarna i arbete så jag tror inte denna ränta kommer att påverka mig speciellt, men åter igen, det är mer än vad konkurrenterna erbjuder. 

Konkurrens är bra, det håller bolagen på alerten och priserna nere. Jag vet inte om gratis courtage är på väg att bli det nya normala, men jag hoppas att det i alla fall öppnar för ytterligare sänkningar hos de andra nätmäklarna. När jag köpte mina första aktier 2013 betalade jag 39 kronor per köp hos Avanza. Då kostade samma köp hos Handelsbanken 99 kronor. Nu dyker det upp aktörer med gratis courtage. Det går framåt. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

2 kommentarer:

  1. Intressant, helt klart bra med konkurrens. Blir rätt stor skillnad mot de etablerade. För egen del undviker jag helst flera aktörer då översikten blir jobbigare att få till men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl.
      Det har du helt rätt i, översikten blir inte den samma om man har sina investeringar hos flera olika aktörer. Vi får hoppas på att konkurrensen gör sitt jobb:)

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera