Fortsätt ba köpa!

 



Om du fick välja en av följande två strategier och sedan var tvungen att köra på den livet ut, vilken skulle du välja i förhoppningen om att få bäst avkastning?

1: Buy the dip. Du sparar 1000 kr i månaden livet ut men investerar bara pengarna på börsen när den är som absolut lägst. Slänger in en brasklapp på det, du har en spåkula som talar om exakt när börsen är som lägst mellan två all time high. 

2: Dollar-cost averaging. Du investerar automatiskt 1000 kr i månaden i en S&P 500 indexfond livet ut. 

Det är troligt att många väljer strategi nummer ett, vad kan liksom gå fel om man har en spåkula? 

Well, om vi ser tillbaka på statistiken, vilket är det enda vi har att förhålla oss till då framtiden alltid är oviss, så är det tvärtom vad man kan tro strategi nummer två som vinner av i längden av dessa alternativ. Även om du är gud och kan se när börsen är som lägst så kan du inte slå kraften i att investera månadsvis i en bred och billig indexfond. 

Dagens titel är en fri översättning av boktiteln "Just keep buying" av Nick Maggiulli och det som jag beskriver ovan är ett kort utdrag ur en väldigt intressant bok om hur ett automatiskt månadsspar i en indexfond slår de flesta strategier på marknaden. Det här är ju inte något nytt men jag antar att det är belöningscentrum i hjärnan som går igång på konfirmeringsbias, det här går ju helt i linje med min egen strategi och vad jag tror mig veta fungerar på börsen. 

Jag är nu inne på min 135:e månad av oavbrutet månadssparande på börsen, lite drygt elva år, så jag är fortfarande en gröngöling med mycket att lära, men är det något jag har lärt mig om börsen så är det att ett; det är det enkla och billiga som ger bäst resultat, och två; det snackas mycket. 

Vi bombarderas dagligen med finansiella nyheter som ska trigga småspararen att köpa och sälja om vart annat. Nya dyra och komplicerade finansiella produkter lindas in i fina namn och krusiduller för att locka investerare, fonder med svindyra förvaltningsavgifter skryter med "historisk" avkastning för korta tidsperioder, så kallade börsexperter meddelar vilka aktier du ska köpa och vilka du ska dumpa. Domedagsnyheter om ekonomiska kriser, krig och världens undergång sprider rädsla bland både små och större investerare. Och allt detta ovan nämnda har en gemensam nämnare, nämligen att generera courtage. "Transaktioner är finansvärldens modersmjölk" skrev Spiltans Vd Per H. Börjesson i sin bok "så kan alla svenskar bli miljonärer", och där slog han verkligen huvudet på spiken. 

Jag vet inte om jag bara hade turen att läsa rätt böcker från början eller om jag av naturen är vad banken förmodligen anser vara "en dålig kund", men jag har sedan starten av min resa på börsen zoomat ut från bruset och kört på oavsett om börsen är hög eller låg. Oavsett vad experterna rekommenderar.  

Det är egentligen skrattretande enkelt att bli miljonär på börsen, det skulle till och med räcka med ett enda innehav, en bred och billig global indexfond. Med lite guidning kan de flesta på bara några minuter sätta upp ett automatiskt månadsspar som månad efter månad, år efter år, pytsar in en del av lönen i den ofrånkomliga ekonomiska tillväxten. Men varför göra det enkelt för sig? 

Jag har aldrig brytt mig speciellt om börsens upp och nedgångar, varje månad skickar jag en del av lönen in på Avanza och Nordnet och investerar i mina investmentbolag och indexfonder som ger utdelning oavsett om börsen är hög eller låg. Ibland köper jag dyrt, ibland billigt. Det ger mig ett jämnt inköpspris och god avkastning över tid. Mer behövs inte för mig. 

Indexet S&P 500 har de senaste 20 åren levererat en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på 10,6%. Om vi tittar på resultatet för perioden 1928 till 2023 så är snittet 9,90%. Det betyder att om du under i stort sett vilken tidsperiod som helst under ditt nuvarande liv (och förmodligen även dina föräldrars) hade pytsat in en del av lönen varje månad i en indexfond som följer den amerikanska börsen så hade du i snitt fått cirka 10% avkastning på din investering per år. Utan någon statistik i bakfickan för att backa upp påståendet så är min gissning att mer än en småsparare på börsen med facit i hand skulle vara nöjd med det resultatet. 

Nu är ju som bekant inte historisk avkastning någon garanti för framtida sådan, men jag lägger hellre mina surt förvärvade pengar på att trenden fortsätter än att låta courtage-ridande "experter" guida mig genom finansdjungeln.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

5 kommentarer:

  1. "Det är enkelt att bli miljonär på börsen" Nja vad man måste förstå är att det tar väldigt lång tid! oftast en hel livstid av sparande i indexfonder om man vill komma upp i några Mille, och som vi alla vet så vill ju de allra flesta människor bli förmögna snabbt och inte vänta tills man fyller 60 år vilket är fullt förståeligt.
    Med detta sagt så förordar jag absolut att man Månadssparar i breda indexfonder i ur o skur Har själv sparat (Av och till) sedan 1997 men fastnade för utdelningsinvestering år 2017, Fick en nytändning och ett större intresse för börsen när Jag började läsa petruskos blogg det året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael.
      Att det tar tid diskuterar jag inte, men det betyder ju inte att det inte är enkelt. Det är ju en väldigt okomplicerad process om man bryter ned det, man jobbar, tar en del av lönen och pytsar in i indexfonder, klart! Tror inte det kan bli enklare.

      Hur lång tid det tar beror ju helt och hållet på två saker, hur mycket man vill spara ihop till och hur mycket man sparar i månaden, och det är ju väldigt individuellt.

      Du har helt rätt i att folk i allmänhet vill bli rika snabbt, och det är precis där det spricker, inte på att det är svårt. Jag skulle säga att det svåraste med börsen är att bara göra det som är enklast.

      Jag förstår nytändningen du fick med utdelningsinvestering, det är förbannat roligt när det klirrar in pengar. Jag har hittat det optimala för mig, nämligen indexfonder som ger utdelning, då får jag det bästa av två världar, stabil avkastning till låg risk och utdelning på kontot. Jag är också flitig läsare av Petruskos blogg:)

      God avkastning på dig och tack för feedback.
      /K

      Radera
    2. Verkligen intressant inlägg! Har inte fått det beskrivet så bra som du gjort. En guldstjärna får du av mig i allafall * Det är ju detta som alla människor vill veta. Psykologiska aspekter kan många gånger blockera en från att göra bra investeringar. Bra att du tog upp detta med hitta rätt i "nvesteringsjungeln". Som de flesta redan vet är det många som vill ha våra surt förvärvade pengar. Ta bara det vanligt förekommande bruset att köpa en viss aktie. Om vi skulle leka med tanken att helt och hållet följa råden från en topprankad så kallad expert och köpa/sälja när det rådet ges. Hur skulle det resultatet bli på
      10 år?

      Radera
  2. Intressant graf, och ännu mer intressant att corona-dippen våren 2020 som alla var så vettskrämda av knappt syns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Fire.
      Ja, jag gillar sådana här grafer, det påminner mig om att vad som än händer så är det bara att fortsätta köpa. God avkastning på dig:)
      /K

      Radera