Bra drag i min amerikanska indexfond.

 


I början på året genomförde jag en grov storstädning av portföljen och i stort sett alla enskilda aktiebolag utom investmentbolagen fick ny anställning i indexfonder som ger utdelning. Det här gjordes av flera anledningar men de två huvudsakliga var att jag inte ville behöva oroa mig över att något innehav i väskan kraschar eller väger för tungt. Med en indexfond slipper man bry sig om detta då diversifieringen är tillräcklig även om man bara har en enda fond. Jag har tre olika indexfonder som betalar utdelning i pengar, men idag är det US of A som är i rampljuset.

Indexfonden Handelsbanken USA Index Criteria B1 är nu mitt andra största innehav som med ett värde på 360K utgör cirka 22% av portföljen. Fonden innehåller +400 amerikanska bolag och handlas i svenska kronor. Det finns två olika andelsklasser av denna fond, andelsklass A som automatiskt återinvesterar alla utdelningar i fonden, och andelsklass B som ger utdelning i cash på kontot. Jag kör så klart B och får en smaskig utdelning varje vår i mars månad. Mer om utdelningen i fonden kan du läsa här.

Till saken. För att få en ackurat graf över fondens utveckling så rekommenderar jag att kika på Handelsbankens fondlista. Där kan man se att denna pjäs har bjudit på en avkastning på hela 422% de senaste 10 åren. Det ger en genomsnittlig årlig totalavkastning på 17,97%. Det är nästan Warren Buffett style och en fantastiskt fin avkastning för en investering med låg risk och rimlig avgift på 0,21%. Jag trivs riktigt bra med denna fond i min portfölj och fortsätter att pula in pengar varje månad. 




Som alla andra svenska fonder nuförtiden så har även denna ett ESG-filter som rensar bort de bolag som inte uppfyller vissa hållbarhetskrav, till min stora irritation är Tesla ett av dessa bolag och jag söker febrilt efter ett bra alternativ att kombinera med som innehåller exakt alla S&P500 bolag utan undantag. För oss i Sverige som inte kan investera varken i Vanguards egna fonder eller i amerikanska ETF:er så finns det några tysknoterade ETF:er både hos Avanza och Nordnet men då tillkommer istället en tilläggsavgift för valutaväxling då dessa handlas i EUR.

Jag tycker att det är helt otroligt och ruggigt irriterande att det inte finns en enda svensk fondförvaltare som erbjuder en raka rör S&P500 indexfond utan ESG-filter. Okej att många vill ha detta filter och det kan säkert föra bra saker med sig, men det borde finnas alternativ. Efter att ha surfat runt i dom sociala nätverkens börsuniverum i över tio år så kan jag med säkerhet säga att efterfrågan är stor och en sådan fond skulle sälja mycket bra. Vad sägs om att starta ett upprop?

Hur som helst, med eller utan ESG-filter så är den amerikanska börsen en av världens bäst presterande och att köpa hela (eller stora delar av den) rasket i en säck till en billig penning känns helt rätt för mig. För det är ju det vi gör när vi köper en indexfond, vi köper hela börsen och slipper oroa oss över enskilda innehav eller låtsas att vi kan gissa vilka bolag som kommer att gå bra i framtiden. Man kan med lugnet i behåll pytsa in pengar i fonden, månad efter månad, år efter år, decennium efter decennium och sova gott samtidigt som indexfonden gör grovjobbet.  

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

4 kommentarer:

  1. Hade ingen aning att Tesla gör något som fastnar i etik-filtrena. När jag snabbt försökte hitta varför så fann jag en artikel från 2022 om att Tesla hade struntat i att rapportera miljöpåverkan och grundvattenpåverkan i sina fabriker. Låter typiskt Musk. Så företaget kanske är ok, men de skiter i pappersarbetet. Eller så är det fantastiskt uselt och låter bli att rapportera så att ingen märker det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Daniel.
      Det är mycket möjligt, en annan aspekt kan vara kollektivavtalet, men jag har ingen aning. Jag frågade Handelsbanken på Twitter varför dom uteslutit Tesla ur sitt index men fick bara ett undvikande politiskt svar.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Ja, det är irriterande svårt att undvika ESG-filter nuförtiden. Tesla är definitivt ett bolag man bör ha viss exponering mot (i mitt fall har jag endast liten exponering genom Nasdaq 100 ETF och kanske genom någon robotik-ETF).

    USA-fonderna har gått bra senaste tiden, och om du analyserar situationen närmare tror jag det ett fåtal stora techbolag som drivit utveckling. De senaste dagarna verkar det dock blivit ett lyft även i småbolagen och vi kan hoppas de kommer ikapp. Jag har exponering mot dessa genom en världssmåbolags-ETF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Slumpvandraren.
      Ja, jag söker sedan länge efter något bra alternativ för att få ofiltrerad exponering mot den amerikanska börsen men det är inte så lätt. Som du nämner är det ETF men då är kruxet att man får betala växlingsavgift eftersom dom handlas i EUR.
      Well, well, det är vad det är, bara att gilla läget och fortsätta nöta på mot friheten. Vi ses bland miljonerna och under solen:)
      /K

      Radera