Jag ökar i svensk indexfond med utdelning.

 


Detta inlägg innehåller reklamlänkar till Avanza. 

Ny månad, ny lön, samma fokus! Jag är nu inne på min 136:e månad i rad av oavbrutet månadssparande / investerande på börsen. Sedan i mars 2013 har jag precis som en robot varje gång lönen kommer in på kontot separerat en summa och skickat på anställningsintervju hos Avanza. Sedan 2021 har jag även konto hos Nordnet. Arbetslösheten är låg på börsen och mina pengar har hittills fått anställning omgående och på livstid. Den strategin har fungerat bra, så jag kör vidare i det spåret. Denna månad valde jag att öka i mitt minsta innehav som förhoppningsvis en dag kommer att bli ett av mina största. En indexfond som speglar den Svenska börsen och ger utdelning i pengar. 

SEB Sverige Indexnära B utdelning (reklamlänk) är en svensk, billig indexfond (0,26%) som speglar den svenska börsen. Fonden följer indexet SIXPRX vilket innebär hela Stockholmsbörsen och innehåller totalt +330 bolag vilket jag ser som väldigt komplett. Som med alla svenska indexfonder nuförtiden så har även den här ett ESG-filter som eliminerar en del innehav, därav namnet indexnära. Trots det så har fonden presterat bra, bättre än OMX Stockholm 30 General index inklusive utdelning och således även Avanzas gratisfond Avanza Zero som speglar sistnämnda index. Totalavkastning för SEB Sverige Indexnära de senaste 10 åren ligger på 178% vilket ger en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på 10,77%.

Fonden finns i två olika andelsklasser, A & B, där andelsklass B lämnar utdelning i cash på kontot och andelsklass A återinvesterar alla utdelningar i fonden. Jag kör med andelsklass B eftersom jag vill ha utdelning, men oavsett vilken av de två olika andelsklasserna man väljer så är totalavkastningen exakt den samma då det är exakt samma fond. Tittar man på grafen för andelsklass B på Avanza så ser det ut som den ger sämre avkastning än andelsklass A, men det är bara för att grafen är justerad för utdelning, det vill säga att utdelningen som betalats ut till ägarna är subtraherad från grafens utveckling. Vill man titta på grafen för fonden hos Avanza så bör man dock välja andelsklass A för att få en korrekt bild av totalavkastningen inklusive återinvesterad utdelning. Annars rekommenderar jag att titta på grafen hos fondförvaltaren SEB där ovan bild är tagen. 

Fonden betalar alltså utdelning en gång per år, precis som en utdelningsaktie. Det ger mig det bästa av två världar eftersom jag får bra avkastning till låg risk genom att investera i index, men samtidigt får jag även den fina utdelningen som man annars måste jaga med enskilda aktier till betydligt högre risk.

Utdelningen landar i Maj varje år och har som målsättning att betala 3,5% av andelens värde vid datum för fastställande av utdelning. Här kommer utdelningarna för de senaste 10 åren:

2024:  7,99 kronor

2023:  7,74 kronor

2022:  7,60 kronor

2021:  6,00 kronor

2020: 5,40 kronor

2019:  5,00 kronor

2018:  5,50 kronor

2017:  4,70 kronor

2016:  4,90 kronor

2015:  4,40 kronor

2014:  4,10 kronor

Ett aktiebolag som delar ut pengar röstar fram en summa pengar som ska delas ut till aktieägarna varje år, beroende på företagets vinst, därför kan utdelningen ibland variera från år till år. SEB Sverige Indexnära B utdelning har i sina fondbestämmelser som målsättning att dela ut en fast direktavkastning om 3,5% och summan som skall delas ut bestäms alltså i relation till andelsvärdet, bara någon dag innan den avskiljs. Jag gillar detta koncept då jag redan i förväg vet vilken direktavkastning fonden kommer att ge. Det står visserligen i bestämmelserna att fonden kan dela ut mer eller mindre pengar än utsatt, men för de tio åren jag nämner ovan har direktavkastningen legat på sina utlovade 3,5%. 

Den svenska börsen har trots att vi är ett ganska litet land, en av världens bäst presterande börser tillsammans med USA och därför har jag exponering mot båda dessa marknader. Här hittar du mina indexfonder. Som svensk småsparare tycker jag att det är självklart att ha en bred exponering mot den svenska börsen och för mig faller valet på denna fond som jag ökar i regelbundet varje månad.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

4 kommentarer:

  1. Är det någon skillnad på fonder som delar ut baserat på andelsvärden istället för det faktiska beloppen de mottagit i utdelningar för en som betalar räkningar från fondens utdelningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Myntaren. Tror inte riktigt jag förstod frågan där? :)
      /K

      Radera
  2. Förstår inte detta resonemang alls. Du kan få 4.4% ränta helt riskfritt på sparkonto. Varför ta risk för lägre avkastning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nils. Tack för kommentar.
      Här måste man skilja på direktavkastning och totalavkastning. Fonden ger inte bara 3,5% avkastning, som jag skriver i inlägget ger den i snitt 10,77% per år, sedan får man ut 3,5% av det i cash (direktavkastning) om man väljer denna fond med utdelning. Resten får man i form av ökat andelsvärde. Alltså att värdet på fondförmögenheten stiger. Man kan också välja att investera i fonder som inte ger utdelning, då får man all värdestigning i form av ökad fondförmögenhet. Totalavkastningen är dock den samma.

      Högre risk ger chans till högre avkastning, ett bankonto har lägre risk och ger därför lägre avkastning. Det finns ett tak för hur mycket ränta du kan få på ett sparkonto, och det taket är alltid mycket lägre än på börsen. I min mening är det mer riskfyllt att spara på ett bankkonto än på börsen (beroende vad man sparar till) eftersom totalavkastningen alltid är låg och inflationen kommer att äta upp det mesta av pengarna. Med en ränta på ränta-effekt på 4% hinner man aldrig bli varken miljonär eller ekonomiskt fri under en normal livstid.
      Hoppas det gav dig svar på frågan:)
      /K

      Radera