Ny global indexfond med utdelning hos Avanza.


Det här inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. 

Utbudet av indexfonder som delar ut pengar i cash ökar hela tiden hos nätmäklarna och det tackar vi för. Här kommer en global indexfond från Storebrand som betalar utdelning i cash för den som har lite kontanter liggandes. Minsta investeringsbelopp är 100.000 kr. Hittills har fonden bara gått att köpa hos fondförvaltaren Storebrand men sedan förra veckan finns den nu tillgänglig även hos Avanza. 

Storebrand Global All Countries B Sek (reklamlänk) är en indexnära globalfond som placerar i mellan 1800 och 2300 olika bolag från hela världen. Precis som i dom flesta  globala indexfonderna så dominerar USA även i denna med cirka 66%, inget konstigt med det, USA är en av världens bäst presterande börsmarknader och är således dragloket på den globala marknaden. Det som skiljer denna fond från de flesta andra är att det minsta beloppet du kan köpa för är 100K. Det begränsar så klart investeringsskaran men även om jag just nu inte har hundratusen liggandes utan jobb så är det inte alls omöjligt att jag i framtiden väljer att placera pengar här. 



Inga direkta överraskningar vad det gäller innehållet. 

Fondavgiften är 0,33% vilket jag tycker är rimligt för en global indexfond. 

Fonden är näst bäst i sin kategori enligt Fondkollen.se och har de senaste 10 åren levererat en totalavkastning (utdelningar inkluderade) på 249% vilket ger en CAGR på 13,3%. Ett helt acceptabelt resultat. Min favorit bland de globala indexfonderna på marknaden är Länsförsäkringar Global index (reklamlänk) men den har tyvärr ingen utdelande andelsklass, kommer den så blir det ett klart köp för mig. 

Nu till det intressanta, utdelningen:
Fonden finns i två olika andelsklasser, A & B, där A återinvesterar all utdelning automatiskt i fonden och B ger utdelning på kontot. När det gäller utdelningen så meddelar fondbolaget i sina bestämmelser att "fondbolaget årligen fattar beslut om den utdelning som ska betalas till fondandelsägare av de utdelande andelsklasserna. Utdelning beräknas utifrån de utdelande andelsklassernas andel av fondens värde". 

Här följer summan pengar som delats ut sedan 2017 samt direktavkastning.

2017:   3,40 kronor / DA = 2,96%
2018:   3,70 kronor / DA = 3,38%
2019:   3,97 kronor / DA = 2,80%
2020:  6,14 kronor / DA = 4,40% 
2021:   7,18 kronor  / DA = 4,12%
2022:  6,93 kronor / DA =   4,5% 
2023:  7,89 kronor / DA =   4,6%

Vad det gäller datum så finns inget konkret datum utsatt utan man meddelar att utdelningen betalas ut i mars - juni. Någonstans på vårkvisten med andra ord. 

Det här är ingen rymdraket som kommer att sticka iväg som Nvidia, och det är ju så det är med en indexfond. Man köper hela höstacken istället för att leta efter nålar och skyddar sig på så sätt mot att stå med Svarte Petter om ett bolag kraschar. Priset man betalar för den säkerheten är att man inte får den enorma avkastning som ett enskilt bolag som tex Nvidia gett på senaste tiden. Men som man brukar säga, det som kommer upp måste komma ned. Jag sitter hellre med hela världens bolag i fickan och får 13% årligen än att leta efter anabola raketer. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

8 kommentarer:

  1. Hej och tack för ett bra inlägg! Klart intressant fond som nog skulle passa bra i utdelningsportföljen! Har bl a Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol Cr B1 SEK som också är en utdelande fond. Handelsbankens fond har en högre avgift och är kanske lite mindre volativ på gott och ont beroende på hur börsen går. Hur skulle du själv tänka på valet mellan dessa två fonder? Kanske enklast att ha båda två :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Pedda.
      Fonden som du nämner, Handelsbaken Gl Hi Div Lo Vol Cr B1 SEK är för dyr för en snåljåp som Koll på kontot, jag försöker hålla nere mina avgifter så lågt det bara går. Så i valet mellan den och Storebrand skulle jag köra med Storebrand på grund av det bredare indexet och lägre avgift, (om jag hade cash tillräckligt liggande), vilket jag inte har för stunden då jag alltid är fullinvesterad.
      Med det sagt så tror jag Handelsbankens fond är stabil, du får en hel påse med högutdelande bolag från hela världen som inte sticker iväg speciellt åt något håll, det tuggar på uppåt i lagom takt.
      Jag tycker absolut att man kan ha flera fonder med samma inriktning, vän av ordning säger förmodligen att det är kaka på kaka, men det är ju inte direkt så att kombinationen av fonder gör någon skada, eller hur?
      God avkastning på dig och tack för besök:)
      /K

      Radera
  2. Tjena KPK, har gått och väntat/hoppats på att den här fonden ska bli tillgänglig. Det är en riktigt bred global indexfond som lär ticka på utan att man behöver sova oroligt. Storebrand har ju nu även deras Global Low Vol B tillgänglig hos Avanza, har inte hunnit jämföra med de lite motsvarande från HB och Swedbank. Är denna inriktning något du tycker är vettigt att investera i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      Två saker som jag tycker är vettiga att investera i:

      1: Indexfonder över lag, du får en hel marknad (eller stora delar av den i alla fall) till en låg risk och behöver inte bry dig om vad börsen gör, du pytsar in pengar varje månad och fonden gör jobbet åt dig. Ett smart val för att få bra avkastning och sova gott.

      2: Indexfonder med låg avgift. Att hålla nere avgifterna är för mig väldigt viktigt då dessa gröper ur en stor del av avkastningen över tid.

      För mig är en fond med över 0,7% i avgift inte aktuell, då skulle jag hellre köra på en bredare och billigare globalfond. Just nu har jag två stycken på bevakningslistan, den ovanstående från Storebrand och Handelsbanken Global index criteria B, båda har lägre avgifter än Storebrand Global Low Vol B.
      Tack för besök och kommentar, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  3. Kan du förklara för en som inte förstår riktigt vad fördelen är med exempelvis storbrand jämfört med global index? Globalindex har lägre avgift och har i genomsnitt haft 1,5 % bättre avkastning per år är det inte bättre att ligga lång i den då eller vad är grejen med att få säg 50 000 i utdelning mars-juni varje år som återinvesteras istället för att ha en ”vanlig” fond eller är det att man får utdelningen + kursutvecklingen och därmed blir totalen bättre om du förstår vad jag menar? Eller är det för att det blir enklare i framtiden om man vill leva på det att få utdelning jämfört med att sälja av 4 % av portföljen?Tacksam för svar på mina frågor lär säkert komma lite fler då jag seriöst funderar på att byta då jag ser dem som likvärdiga har allt i globalindex just nu eller kanske Handelsbanken är bäst av dem alla men gillar att storebrand och göobalindex verkar bredare även om det är mycket mot usa 🇺🇸 såklart men det är de flesta globala indexfonderna. Eller är det kanske en fördel att man även är ”garanterad” en utdelning även när det går sämre, fast det var väl många som minskade/drog in den bla castellum mm nu när det gick lite sämre. Tack 🙏 på förhand el

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      När du säger Globalindex så antar jag att du syftar på Länsförsäkringar Global Index, men oavsett fond så är det i min mening inte frågan om en fördel utan bara ett val man gör, om man vill ha utdelning i pengar eller inte. Det är hela grejen med denna fond, det är en global indexfond som ger utdelning i cash på kontot, det gör till exempel inte Länsförsäkringar (tyvärr). Det går absolut lika bra att själv sälja av 4% varje år och på så sätt skapa sig en utdelning när man vill, men det är en smaksak. Jag personligen gillar inte att sälja innehav och vill inte behöva göra det för att det ska komma in pengar på kontot, men åter igen, det är jag och det behöver inte vara rätt för alla. Om man bara tycker det är viktigt vilket alternativ som ger bäst totalavkastning så ska man så klart välja det alternativet som presterat bäst över tid, men om man jagar utdelning som jag gör så kommer andra aspekter med i resonemanget. Att månad efter månad, år efter år pytsa in pengar i tex Länsförsäkringar Global index är en mycket bra plan för att få en stabil avkastning över tid, för mig är det dock inte aktuellt eftersom jag vill ha utdelning i pengar, men skulle LF globalindex komma med en utdelande andelsklass så skulle jag inte tveka att köpa den. Vad det gäller utdelningen så är den aldrig garanterad, precis som med allt annat på börsen så finns det sällan några garantier. I fondernas informationsblad brukar det stå att "utdelningen kan bli högre eller lägre", vilket jag tar som att man garderar sig för eventualiteter som pandemier och liknande.
      Tack för besök och hoppas du fick svar på frågan, annars är det bara att återkomma.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  4. Hittar inte att denna fond är näst bäst i sin kategori hos fondkollen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      När man söker på en fond hos Fondkollen så finns det två alternativ, "alla fonders placering i kategorin" eller "fonders utveckling i procent". Under fliken "alla fonders placering i kategorin" så är fonderna uppdelade i fyra kategorier med olika färger från grön till röd, där gul står för näst bäst i sin kategori, och denna fond har kategori gul för de senaste 5 och 10 åren.
      Tack för kommentar.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera