Börsen rasar, småspararen betalar.

 


Jag hade turen att tidigt i min resa på börsen snubbla över historien om Lennart "Aktiestinsen" Israelsson och kort därefter Spiltans VD, Per H. Börjesson. Två långsiktiga gubbar med liknande strategi som jag till stor del har att tacka för mina framgångar på aktiemarknaden. Tillsammans så lade dom grundstenarna till min egen strategi som gett mer än gott resultat. Utöver det självklara att vara långsiktig så är det speciellt två lärdomar från dessa herrar som sticker ut mest och som utan tvekan varit mig till störst hjälp på vägen. Att inte lyssna på "experter" som Lennart brukade säga, och Börjessons uttalande; "transaktioner är finansvärldens modersmjölk". Med det kommer man långt. 

Om du hade frågat mig för några år sedan vilka mina bästa tips är för att lyckas på börsen så skulle jag nog ha sagt det klassiska att vara långsiktig, att spara varje månad och att inte sälja när börsen kraschar. Det gäller så klart fortfarande men är det något konkret tips jag skulle ge för framgång på börsen så är det att inte lyssna på ekonomipressens nyheter. Nu har börsen backat några procent senaste veckan och genast så är tidningarna fulla av domedagsrubriker och "experter" som spår framtiden i sina spåkulor. Man säger ingenting konkret, det går ju nämligen inte eftersom ingen (inte ens "experterna") kan se in i framtiden, men man sår små frön av oro och rädsla bland småspararna, och på börsen så är rädsla lika med ökade intäkter. 

Sedan år 1870 så har den svenska börsen (SIXRX-index) levererat en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på cirka 9%. Det betyder att du får cirka 9% avkastning i snitt per på dina investerade pengar över en längre tidsperiod. Tittar man på det amerikanska indexet S&P500 så ligger den siffran på 10,26%. Båda alternativ är mer än tillräckligt för att bli miljonär. Under denna tidsperiod som innehåller alla ekonomiska kriser, konflikter och krig som du någonsin har hört talas om så har börsen fortsatt leverera avkastning, trots alla nyheter och "expertråd". 

Det är enkelt att bli miljonär på börsen, om man klarar av att hålla det enkelt. Köper man månadsvis aktier i några av de stora investmentbolagen och några breda och billiga indexfonder och kan motstå lockelsen att sälja och springa när börsen rasar så blir man med tiden miljonär, svårare än så är det inte. Gillar man att hålla på med enskilda aktier så är det också ett bra alternativ för den som har intresset, men inget av ovanstående alternativ kommer att ge bättre avkastning genom att lyssna på skrämselpropaganda från en ekonomiblaska. 

Jag har sedan starten köpt aktier och fonder varje månad utan att bry mig om börsen är hög eller låg, vem som är president i Amerika eller vilken kris som pågår för stunden. Min portfölj består till största del av investmentbolag och indexfonder som ger utdelning, med en sådan portfölj behöver man inte bry sig. Jag pytsar in pengar blint varje månad, år efter år och får min belöning för det. Nästa vecka kan det hända att börsen fortsätter upp, eller rasar vidare nedåt. Jag struntar i vilket. Med Stinsens och Börjes ord ringande i huvudet fortsätter jag köpa mina andelar av framtida frihet varje månad medan den långsiktiga trenden ger mig den enda nyhet jag behöver, det går sakta men säkert uppåt.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar