Börsen är fantastisk!

 



Till våren blir det tolv år sedan jag för första gången tog steget in på börsen för att investera långsiktigt i aktier. Jag hade vid det laget hunnit läsa en del böcker om pengar och investeringar men den bok som skulle komma att sätta störst prägel på min börsresa och som jag fortfarande läser om igen med jämna mellanrum är boken om Aktiestinsen. Lennarts långsiktiga tänkande och agerande på börsen blev grundplåten för min strategi och det är dit mina tankar går när jag ibland får lust att göra idiotiska saker med mina pengar. Hatten av för dig Stinsen. 

Jag brukar vanligtvis inte göra någon stor grej av att min portfölj går upp eller ned, men idag efter en random inloggning på Avanza ser jag att min lilla portfölj det senaste året har arbetat ihop 422.000 kronor åt mig. Det blir en extra månadslön på 35.000 kronor året runt. Det tycker jag är helt fantastiskt.

Nu har ju börsen som bekant gått väldigt bra den senaste tiden, det amerikanska indexet S&P500 är åter på nytt ATH och världens börser följer efter. Så är det ju så klart inte jämnt. Börsen är inte alltid på så här bra humör. Dock finns det en potential som jag tycker är makalös och som man bör dra nytta av. Är man med på tåget och investerar på börsen så kommer man ibland att få vara med om dessa feta uppgångar, står man på perongen och väntar på rätt tåg är det stor risk att man blir utan. Det är därför jag alltid förespråkar att månadsspara oavsett om börsen är upp eller ned, det kallas Dollar Cost Averaging och ger enligt statistiken bättre avkastning över tid än att försöka tajma när man ska köpa. 

Jag växte upp i en arbetarfamilj där man aldrig pratade om varken pengar eller investeringar, jag fick inte med mig någon ekonomisk uppfostran vare sig hemifrån eller från skolan och långt in i livet var jag en total katastrof med pengar. Så det finns utan tvekan många vassare knivar i lådan än mig när det gäller att tjäna pengar eller att driva företag, men personligen har jag ännu inte upptäckt något bättre sätt att bli miljonär på för en helt vanlig arbetare som jag själv, än just börsen. Man går till jobbet, får sin lön, prioriterar lite annorlunda så att det blir en del pengar kvar till att spara och investera. Med tiden växer dessa pengar och en vacker dag loggar man in på banken och ser att ränta på ränta-effekten jobbat ihop mer pengar per månad än du själv gjort på jobbet. Är inte det fantastiskt så säg?

Jag har hittat min grej, det perfekta företagandet, det är att investera på börsen. Inga personalmöten, inga anställda, jag behöver inte prata med distributörer, inte svara på några mail eller hyra någon lokal. Pengarna rullar in, jag sover gott om natten och med tiden kommer jag att kunna checka ut från mitt vanliga jobb för att leva på mitt sparkapital som nu jobbar åt mig istället för tvärtom.

Börsen är helt fantastisk!

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 

/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar