Månadens inköp till frihetsmaskinen.

 



Ny månad, samma fokus!

Jag är nu inne på min 137:e månad i rad av oavbrutet månadssparande på börsen och vad som från början mest var en chansning har med tiden visat sig vara en framgångsrik strategi. Varje månad när lönen kommer in från mitt måste-jobb börjar jag med att skicka en del av pengarna till mina konton på Avanza & Nordnet för att investera i aktier och fonder. Jag köper som en robot varje månad oavsett om börsen är hög eller låg, oberoende av vem som är president i USA eller vilken ekonomisk kris som härjar för stunden. Jag köper, behåller och återinvesterar det som kommer in, den processen har nu repeterats i snart tolv år och har gett ett mycket bra resultat.

Den här månaden valde jag att bygga vidare på mitt största innehav, Investor. Wallenbergarnas investmentbolag utgör nu i runda slängar 27% av portföljen med ett värde på 465 000 kronor. Andelen av portföljen är hög men jag ser på Investor ungefär som en Sverigefond och fortsätter gärna att öka kontinuerligt. 




Under mina första år på börsen fick jag lära mig den hårda vägen att en aktie kan vara dyr för 50 kronor och billig för 500, beroende på vad man investerar i. Investor handlades då i spannet 170-180 kronor med en direktavkastning ungefär som idag på 2-3%, det tyckte jag var för dyrt, så jag köpte Ratos istället för femtiolappen med en direktavkastning på 6-7%. Det blev en dyr historia som avslutades så sent som 2018. Jag hann peta in cirka 45K i Ratos innan jag vaknade och förstod att det fanns bättre alternativ, hade jag lagt dom pengarna i Investor istället hade det blivit en ofantligt mycket bättre investering. Hur mycket bättre har jag inte ens tänkt räkna på, man häller ju helst inte salt i sina egna sår. 

Sedan 2018 lär jag av mina egna misstag och har hunnit köpa på mig strax över 1500 aktier i Investor. Under dessa år som jag köpt aktier i bolaget har jag frekvent läst i sociala medier och ekonomipressen (information som jag lägger exakt noll procent vikt vid när jag ska investera) att man ska ta de försiktigt med att köpa Investor, bolaget är inte det samma som det var för tjugo år sedan, rabatten är lägre än vanligt, och så vidare. Så lät det när jag började köpa, så lät det också strax innan spliten 2021 och så låter det även idag. I mars i år gick en känd sparekonom ut och höjde ett varningens finger för att handla bland annat Investor på grund av den låga rabatten, sedan dess har aktien stigit med 19%. 




De senaste 20 åren har Investor levererat en totalavkastning på 2691,5%, vilket ger en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på dryga 18%. Dom som under denna period har valt att köpa aktien, behålla och återinvestera utdelningarna har fått bättre avkastning på sin investering än de som fallit för medias skrämselnyheter och antingen "skalat av", "tagit hem en vinst" eller försökt tajma sina köp. 

I dessa dagar när Koll på kontot betalar 304 kronor per aktie är snacket det samma. Investors rabatt är idag bara 5% och på twitter kan man ofta läsa att det är bäst att avvakta med köp i Investor till rabatten är högre. Om några år när Investor handlas till 500 eller 600 kronor så kommer det förmodligen att låta likadant, så medan finansmedia fortsätter att varna och dess följare skalar av sina innehav så köper jag på mig dom aktier som lämnas på vägen. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K 

2 kommentarer:

  1. Går kursen upp så får man bra avkastning
    Går kursen ned så får man köpa billigare och få mer i utdelning, Investor borde väl alltid återhämta sig?
    Win-win

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två Månadslöner.
      Jag vet att man inte bör göra sådana antaganden på börsen, inte ens om Investor, men jag tänker som du. Många gånger har jag tänkt att om 30 år kommer jag att stå där och säga "jag skulle ha gått All in på Investor". Vi får se om jag gör ett klassiskt misstag eller om jag blir rik:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera