Ett år med Revolut



Det är ju knappast någon hemlighet här på bloggen att jag är ett stort fan av den nya FinTech-banken Revolut. Nu har jag varit kund och användare av deras bank-app och bankkort i ett år och tänkte posta lite uppdateringar och saker som jag upptäckt på vägen. 

Vad är Revolut? En ny typ av internetbank som startade 2015 och har idag cirka 7 miljoner användare. Dom erbjuder så kallad peer-to-peer betalningar och valutaväxel. Jag har nu använt deras gratis service i ett år och är underbart nöjd. Det är utan tvekan den app som sparat mig mest pengar, alla kategorier. Rekommenderas starkt till alla som reser mycket och/eller byter och skickar valutor eller bor utomlands. Här kommer en resumé.

Hur funkar det? Man laddar hem och registrerar sig direkt i appen i telefonen. Sedan laddar man pengar till kontot i appen från ett bankonto eller ett vanligt bank/kreditkort. Pengarna dyker upp direkt i appen och dras några dagar senare från användarens konto. 
Vill man så kan man beställa ett VISA-kort som är länkat till appen och fungerar precis som ett vanligt bankkort fast det egentligen går under benämningen betalkort. 

Kortet i sig är gratis och har inte heller någon underhållningsavgift som de flesta andra kort har, men vid beställning tas en fraktavgift på 4,99 GBP (60 SEK) ut för frakt över hela världen. Vill du undvika fraktavgiften och beställa ett gratis kort kan du göra det här via min länk. (affiliate

Är det säkert att använda? 
Jag skulle säga att det är lika säkert eller till och med säkrare att använda Revolut i utlandet och för internethandel än våra vanliga bankkort. I appen kan man med ett enkelt klick stänga av eller aktivera själva kortet, internethandel, chippet eller magnetbandet var för sig. Skulle kortet klonas eller hamna i fel händer så kan man bara bli av med den summa pengar som finns laddat på kortet, perfekt för utlandsvistelser eller för att undvika phishing.   

Vad är det som är så bra med Revolut? Det finns många fördelar men jag skulle vilja skylta med de två viktigaste:

- marknadens absolut bästa valutakurser.

- gratis uttag i bankomater över hela världen upp till 200 euro per månad. 

Vi börjar med uttag i bankomat. Befinner man sig i sitt hemland och bara handlar på lokala butiker så finns det ingen större mening med kortet, då kan man lika gärna använda sin vanliga storbank. Om man däremot reser utomlands och vill ta ut cash i utlandet är Revolut perfekt. Många storbanker skyltar med att dom inte tar ut någon avgift för uttag i utland, kan variera beroende på bank och valuta. Detta är dock i min mening lögn då det visst tas ut en dold avgift i form av triggade valutakurser, det vill säga att banken använder sig av en valutakurs vid växling som inte överensstämmer med den officiella och tjänar stora pengar på mellanskillnaden. 

Tar man ut pengar med Revolut är uttaget gratis upp till 200 euro per månad och den växelkurs som appliceras är den så kallade "interbank exchange rate" som bankerna själva använder när de växlar pengar sinsemellan. Jag har själv vid varje uttag dubbelkollat och jämfört växelkursen jag fått från Revolut med den officiella kursen i XE-appen och det har hittills stämt så nära som på öret. 

Marknadens bästa valutakurser. Som jag redan nämnt erbjuder Revolut extremt bra växelkurser i jämförelse med de vanliga storbankerna och till och med Transferwise som jag tror var pionjärer inom kriget mot valutaavgifterna. Här kommer två huvudsakliga fördelar in i spelet, betalning med kort och överföringar av pengar till annan valuta. 

Åter tillbaka till vårt vanliga bankkort från storbanken. Låt oss säga att vi åker på semester och betalar med kortet utomlands så är det möjligt att banken inte tar ut någon specifik avgift för själva köpet, men de kommer som jag nämnde tidigare använda sig av en för dem själva mycket fördelaktig växelkurs som inte är till fördel för oss kunder. 

Betalar vi samma köp med Revolut så dras summan i utländsk valuta till marknadens bästa växelkurs från de svenska pengar vi har laddat på koret och den dolda avgiften blir i stort sett lika med noll. Det är många svenskar som spenderar flera månader per år utomlands under solen och då blir det många uttag av kontanter och betalningar med kort. För varje uttag och för varje betalning norpar banken åt sig några av dina kronor. Samma gäller för handel på internet där vi nuförtiden beställer prylar från hela världen och som ofta betalas i olika valutor, betala med Revolut så slipper du onödiga dolda avgifter. 

Ett annat enormt bra användningsområde för mig är överföring av pengar mellan olika länder. Om man som jag bor utomlands men använder pengar i sitt hemland eller i annat land av någon anledning (jag investerar i svenska aktier och skickar pengar från ett utländskt konto till ett konto i Sverige) eller vice versa så är Revolut helt oslagbart. Innan jag upptäckte Revolut skickade jag i åratal pengar varje månad via min vanliga bank till min bank i Sverige, där har många tusenlappar gått upp i rök för mig på grund av mellanskillnaden i växelkurserna. 

Vill man undvika detta så är det är så enkelt som att ladda önskat belopp till Revolutkontot via appen, växla pengarna från låt oss säga EUR till SEK till denna ypperliga växelkurs (kursen ser man via livefeed medan man växlar) och man får på så vis svenska kronor på kontot i appen. Dessa pengar för man sedan över gratis via appen till sitt bankonto i annat land och på så sätt kan inte den mottagande banken ta ut någon dold avgift i form av (o)fördelaktig växelkurs då det är lokal valuta som skickas in på kontot. 

Tänk dig att du har en lägenhet i Alicante och spenderar stora delar av vintern där, samma sak fast tvärtom, ladda kortet med svenska kronor och växla till Euro i appen till bästa kurs eller ta ut Euro direkt i den lokala bankomaten. Jag har de senaste året växlat och skickat över 110000 kronor via appen och är fantastiskt nöjd. Visserligen är inte överföringen lika snabb som via den vanliga banken, det tar cirka tre bankdagar i stället för en, men det är det värt när man tjänar pengar på det. 

OBS!! En viktig detalj är att man ska undvika att växla pengar i appen under helgen. Detta beror på att under helgen (fredag kväll 00.00 till söndag 23,59) är valutamarknaden stängd. Växlar man under helgen appliceras fredagens stängningskurs + 0,5% "markup" på växelkursen för eventuella fluktuationer i växelkurserna. Detta undviker man lättast genom att helt enkelt växla pengar i appen från måndag till fredag kväll.

Utöver det använder jag en liten finess i appen som heter "Vault" där appen automatiskt avrundar till närmaste krona vid handel med kortet och lägger den lilla summan i ett virtuellt bankvalv. Om man vill kan man även boosta avrundningen för att på så sätt spara mer vid varje köp. En kaffe här, en mataffär där, helt plötsligt har man en fin slant i valvet utan att ha märkt av det. I morse tömde jag valvet för året och hittade 732 kronor. 

Dessa pengar kommer nästa vecka att förvandlas till aktier och det bästa är att jag inte ens märkt att dom dragits från mitt konto. Revolut har för några veckor sedan meddelat att de fått banklicens och blir nu som vilken bank som helst vad det gäller till exempel insättningsgaranti upp till 100.000 Euro, dock utan avgifter och med denna fantastiska växelkurs. 

Som inbiten äventyrare och jorden runt-resenär kan jag bara varmt rekommendera detta kort och app som jag själv flitigt använder. Hittills har jag använt det i USA, Mexico, Colombia, Brasilien, Turkiet, Marocko och på Kuba utan problem. Fler länder ska det bli och med det många slantar sparade. 

Här finner du fler inlägg och uppdateringar om Revolut.


Ha en bra dag alla börshajar. 

6 kommentarer:

  1. Perfekt! Skaffade precis kortet jag med efter att ha blivit nekade Svenska kreditkort utan valutapåslag. Jobbar i Norge men bor i Sverige. Det var tydligen för besvärligt att hantera för våra svenska kreditinstitut. Känns bra att ge dem långfingret via Revolut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja, det lät jobbigt, stackars kreditinstitut. Du ser ju, valutapåslag... skulle inte tro det! Kul att det är fler som använder kortet. Som sagt toppen för den som spenderar mycket tid eller jobbar utanför hemlandet.
      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera
  2. Hej, väldigt intressant inlägg och är helt klart intresserad av kortet och tjänsten. Är utomlands med jämna mellanrum och ser en stor uppsida att gå över till tjänsten. Har sett liknande tjänst hos Lunarway som jag är intresserad av. Känner du till tjänsten och vet du skillnader? Tack på förhand och tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare X.
      Ja, är du mycket utomlands finns det många slantar att spara med Revolut. Jag har inte hört talas om Lunarway tidigare så jag kan inte göra någon jämförelse, men jag ska kolla upp dom snarast.
      Tack för tipset och kommentar:)

      /K

      Radera
  3. Jag har precis avslutat min revolut konto. Den har kostat mig i utlandet 1000sek i onödan. Uttak som är gratis med pfc fick jag betala 4€ for på revolut. Och efter min service fick dem for sig och ta det som ch franc i Polen detta kostade 889 sek ekstra på grund av alt strull.
    Lang väntetid på kundtjänst som är bara message basert Å du måste typa din problem.
    Aldrig mer revolut for mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Det var tråkigt att höra. Själv har jag aldrig haft något problem och det är därför jag är så nöjd med Revolut. Men banktjänster skall vara problemfria, är man inte nöjd så skall man byta, helt rätt.

      Tack för feedback.

      /K

      Radera