Uppgraderar minimalismen


Det här med att vara sparsam och investera är en ständigt pågående process som inte allt för sällan intar nya skepnader. Galen och onödig konsumtion var tidigare en del av mitt liv men har som tur är gått i graven för att aldrig mer återuppstå. Det började med att jag läste en bok, sedan öppnade jag sparkonto och lade undan en del av lönen. Jag började fundera på vart alla pengar tog vägen, såg över kostnader, började köpa aktier. Sakta men säkert förvandlades mitt beteende till en ny och mer sparsam livsstil. 

Konsumtionen förändrades, jag köper fortfarande materiella ting, men på en helt annan nivå. Meningslöst shoppande har bytts ut mot inköp av kvalitet och nyttiga saker och innan jag köper något ställer jag mig själv frågan: - "Behöver jag verkligen det här?" . De flesta gånger slutar det med att jag ställer tillbaka prylen på hyllan i affären och går vidare med pengarna i behåll. 


Jag tycker om att ha och köpa praktiska och njutbara saker som gör mitt liv lättare, med andra ord är jag för konsumtion så länge detta uppfyller något meningsfullt. Vad som sedan är meningsfullt är ju upp till var och en men det är ju knappast någon nyhet att stora delar av världens befolkning är uppslukade av ett mycket överdrivet konsumtionsbeteende. 


För några år sedan tog jag detta vidare ett steg genom att inte bara sluta handla meningslöst skräp utan att även se över allt meningslöst skräp jag redan hade hemma. Jag införde en ettårs-regel som gick ut på att allt som legat i förrådet i mer än ett år utan att användas är saker jag inte behöver i mitt liv. Där gjorde jag min första stora urresning av prylar och blev många kilon lättare. Efter en tid drog jag åt tumskruvarna lite till och sänkte denna regel till sex månader vilket innebar ännu en storstädning och vikten på hushållet minskade ytterligare. Vid flera tillfällen har jag sålt prylar på nätet och köpt aktier för pengarna, ett bra sätt att förvandla onyttigt till nyttigt. 


Nu är jag på väg att flytta till en ny lägenhet och det är ett perfekt tillfälle att rensa ut gammalt skräp. Sexmånaders-regeln som tidigare endast använts i förrådet börjar nu gälla inne hos mig. Jag har de senaste dagarna gått igenom hela mitt hem, skåp för skåp, låda för låda, garderob för garderob. Allt som inte uppfyller någon nyttig eller njutbar funktion åker ut. Allt detta görs naturligtvis på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt. Kläder lämnas till lokala röda korset, böcker skänks till biblioteket, en del saker ges bort till vänner som älskar att fylla sina hem med prylar, mycket körs till återvinningscentralen. 


Efter några dagar kan jag knappt tro att det är sant när jag ser hur otroligt mycket grejer jag har sparat och dragit på mig under årens lopp. Hur lyckades jag flytta med allt detta sist? Denna gång kommer flyttlasset att väga många kilon mindre. Så även min själ. 


Det är en fantastisk känsla av lättnad som infinner sig när man städar upp i tillvaron och inser att man egentligen inte alls behöver alla dessa saker vi samlar på oss hela tiden. Visst är det är svårt att släppa taget om saker, många gånger står man där med något i i handen och tänker att: -"men ska jag verkligen slänga den här, den kan ju vara bra att ha". Sanningen är dock oftast att om man inte använt den på länge är det mycket lite troligt att man kommer att börja att använda den i framtiden, det är något som bara tar plats utan att uppfylla något meningsfullt. 


Nu har jag mindre prylar, säkerligen mindre än vad folk skulle tycka är normalt, men allt jag äger har i stället en mening och uppfyller en funktion i mitt liv. Jag har till exempel rensat ut cirka femton skjortor ur garderoben, en hel hög med t-shirts, tjocktröjor och cardigans. Nu har jag inte lika många plagg längre, men i stället används allt och jag gillar allt jag har på mig. 


En hel hög med böcker har lämnat hyllan i vardagsrummet, nu finns bara böcker som jag läser om igen och som uppfyllt någon mening i mitt liv kvar. Jag har mycket färre böcker kvar men i stället gillar jag allt jag läser. Samma process genom hela hemmet och nu när jag tittar i garderober och skåp hittar jag bara saker jag kan hålla i handen och säga för mig själv: -"den här gillar jag och den gör nytta". 

För mig handlar det inte om att sluta konsumera utan att konsumera smart. Köpa saker som gör nytta eller uppfyller något meningsfullt, saker man njuter av att använda och som gör livet bättre. Det ger en sundare ekonomi och i stället för att ha hyllmeter med prylar kan man åka på en resa eller kanske köpa aktier för pengarna. 


Jag kommer att göra både och, aktierna är en del av mitt friare liv och resorna min största njutning. Samtidigt innebär behovet av att ha mindre saker att ens kostnader sjunker och man kan leva på en lägre inkomst, bra att ha i åtanke för den som i framtiden vill leva på aktieutdelningar. Vi får se hur det går med mitt nya projekt som deltids-minimalist men jag är ganska säker på att det är ytterligare ett steg i rätt riktning mot det friare liv jag söker. 

God natt alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar