Mindre bank, mer Investor



Det är inte ofta jag säljer aktier, i dag var en sådan dag. När jag för ganska precis tre år sedan gick in i handelsbanken så var jag ännu mer nybörjare än jag är idag. Jag hade väntat länge på att ta in aktien i portföljen och under 2015 blev det tillfälle att köpa till bra pris. Jag blev dock lite för exalterad och köpte SHB för motsvarande 50% av portföljvärdet, inte speciellt bra balans. Då hade jag inte en tanke på detta men med tiden skulle jag lära mig vikten av vikten. I går avyttrade jag alla mina B-aktier och kvar är 1010 stycken A-aktier som utgör cirka 20% av portföljens totala värde. Det känns fortfarande för mycket men ändå hanterligt. 

Pengarna från försäljningen har bara varit arbetslösa i en dag och har under morgonen fått en bättre anställning hos Investor58 stycken A-aktier inhandlades till ett pris på 428 kronor. I går var X-datum för vårens utdelning vilket innebär att jag kommer att få ta del av den till hösten i stället då Investor nuförtiden delar ut två gånger per år. 

Med detta köp minskar jag den årliga utdelningen då SHB har högre direktavkastning, det är dock något jag är beredd att ta i utbyte mot en mer balanserad och för mig mer värdefull portfölj. Jag ser Investoraktien som en typ av fond med utdelning. Stabil, tråkig och långsiktig värdetillväxt. Med tiden kommer denna aktie att bli chef i min portfölj. 

Jag siktar mer och mer på att låta investmentbolagen ta över i portföljen då jag tycker det är ett perfekt sätt att få bra spridning i svenska kvalitetsbolag, bra utdelningstillväxt och långsiktigt ägande. 

Den nya portföljen som hittills innehåller Investmentbolagen Latour, Investor och Industrivärden hittar ni här

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Ha en bra dag alla börshajar:) 

/K

2 kommentarer:

  1. Fin portfölj du har. Gillar faktist alla dina innehav :) Även riktigt imponerande avkastning i Sandvik. Fortsatt lycka till med ditt sparande :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis!
      Tackar. Ja, Sandvik har gått långt över förväntningarna. Varje gång jag loggar in på kontot så tänker jag; "varför köpte jag inte mer?" ha ha ha!
      Det blir att följa aktiestinsen, återinvestera alla utdelningar och se vad det ger på 30-40 år:)

      Tack det samma och tack för besöket.

      /K

      Radera