Stabil svensk utdelare in i portföljen


Efter många år av suktande har jag äntligen tagit in Hufvudstaden i portföljen, fastighetsbolaget som startades 1915 av tändstickskungen Ivar Krüger och som äger några av Sveriges finaste adresser. 

Aktien har sedan i mitten på februari gått ned som värst med nästan 50% men är nu (åtminstone tillfälligt) på väg att repa sig. Köpet sker inte med anledning av att aktien nu verkar klättra uppåt, tvärtom, jag önskar att den fortsätter nedåt under en längre tid så jag har tid på mig att öka innehavet. 

Dagens köp blev ett litet sådant, motsvarande 0,8% av portföljen. 38 stycken aktier inhandlades till ett pris av 129,80 kr och en direktavkastning på 3%. Inte högt, men stabilt. Hufvudstaden har höjt sin utdelning varje år sedan 2002 (räkenskapsår 2001) och vi hoppas på att den trenden fortsätter även i framtiden. 

Jag håller mig till min strategi och köper aktier i bolag som jag kan tänka mig att behålla livet ut, i detta fall kommer förmodligen aktien överleva både mig och mina arvingar, ett "byrålådscase" som jag kommer att fylla på med jämna mellanrum vid bra värdering. 

Ha en fin dag alla börshajar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar