Ingen andra utdelning från Investor

 


Idag meddelar favoriten i portföljen, Investor, att det tyvärr inte blir någon andra utdelning i år som vi hade hoppats på. I Juni fick vi ägare en utdelning på 9 kronor och ett besked om att det eventuellt, beroende på marknadsläget, skulle kunna bli aktuellt med en extra bolagsstämma under hösten där man skulle ta beslut om en andra utdelning.

Nu blir det inget av med det, men inga sura miner från min sida, jag är glad att vi fick något överhuvudtaget och längtar i stället till utdelningssäsongen 2021 då jag hoppas åtnjuta utdelning från de nya Investoraktier jag köpt under året.

I övrigt har Investor just gjort sig en redig hacka då Patricia Industries, som är en del av Investor, avyttrat sin 40-procentiga del i teleoperatören 3 Skandinaviens master och masttillgångar.

Jag är långsiktig ägare i Investor och jag är övertygad om att Wallenbergarna kommer att fortsätta skapa värde lång efter min död och förhoppningsvis även för mina arvingar. Om jag vore tvungen att välja bara en enda aktie att ha i portföljen så skulle det utan tvekan vara Investor. Nu är det inte så och jag är glad för valfriheten men jag sover definitivt tryggt om nätterna med mina pengar hos Investor. 

Nu när det är som mörkast och jävligast (och dessutom Corona) så försöker jag lysa upp vardagen med att min långsiktighet på börsen ger resultat, det kommer bättre tider både för världen och börsen och utdelningarna kommer att börja regna igen. Som min idol Lennart "Aktiestinsen" Israelsson brukade säga; - efter sju magra år kommer sju feta!

Nu är det helg, god avkastning på er allihopa så ses vi bland miljonerna. 

/K 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag instämmer, jag har "räknat bort" alla utdelningar i år och satsar bara på att fylla på i vanlig ordning. De utdelningar som blir av är en trevlig bonus, tänker jag, istället för att slita mitt hår över pengar som uteblir. Ännu roligare blir det dessutom när man råkar missa att ett bolag delar ut, som i mitt fall Electra som delar ut i dagarna. Mycket välkommet!

    Resonerar som du angående Investor, det är min grundaktie. De övriga har jag börjat tänka på viktningen, men Investor ska alltid vara tung. :-)

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Då tänker vi lika, det är ju ingen mening i att gå runt och sura för uteblivna utdelningar, det är ju ändå inget man kan göra något åt. Ja, i och för sig, man kan ju sälja aktierna i protest men då är man nog på fel spår;)

      Kriser kommer och går, så är det bara och så kommer det alltid att vara, det är en del av gamet helt enkelt. Jag ser på uteblivna utdelningar på samma sätt som jag ser på en börskrasch, det är tillfälligt och ett tillfälle att handla mer.

      Investor kommer med tiden att bli mitt största innehav.

      Trevlig helg på dig också:)

      /K

      Radera