Utdelning och återinvestering


April är en härlig månad. Våren är på ingång, man börjar få upp hoppet om att åter igen kunna skaka av sig vinterdepressionen och utdelningarna trillar in titt som tätt. Alla dagar som börjar med utdelningar är bra dagar. Igår var en sådan bra dag när Skanska och SEB lämnade årets bidrag till portföljen.

Skanska är ett av de första bolagen jag köpte och har nu vuxit till sig ordentligt och tagit plats som största aktiebolag i portföljen (Spiltan aktiefond investmentbolag är största innehav) med ett marknadsvärde på dryga 120K. Det motsvarar cirka 11% av portföljen som i dagsläget är uppe i 1 080 000 kronor. Helt otroligt vad fort det går, det är inte ens en månad sedan jag passerade den magiska gränsen till min första miljon och är nu snart uppe i 1,1 miljoner. Känns som det är risk för att bli fartblind.

Till utdelningen, Skanska bjöd i år på en ordinarie utdelning på 6,50 kr per aktie samt en bonusutdelning på 3 kronor extra per aktie, vilket i mitt fall resulterade i 520 aktier x 9,50 kr = 4940 kr. Sedan starten har jag alltid återinvesterat alla pengar i bolaget och det är ganska kul att se hur detta börjar ge frukt. När jag fick min första utdelning från Skanska 2014 räckte inte utdelningen till en enda ny aktie, jag var tvungen att lägga till pengar för att kunna återinvestera. Igår räckte utdelningen till hela 15 nya aktier. Det är magin med ränta på ränta. Man kan ju bara drömma om vilken effekt detta kommer att ha om 20 år. OMG eller motsvarande framtida uttryck lär bli passande.

SEB har alltid varit en hjälpsam spelare i portföljen, jag köpte på tok för mycket av denna aktie när direktavkastningen låg hög och har sedan inte velat öka innehavet. Däremot har utdelningen varje år varit en fin tillgång som alltid återinvesterats i något annat bolag. I år hamnade pengarna hos mitt senaste tillskott Axfood. SEB delade ut 4,10 kronor per aktie som för mig resulterade i 2554 kronor. Pengarna överfördes till Nordnet där jag sedan förra månaden handlar med gratis courtage i sex månader. Eftersom att pengarna från SEB hamnar på den gamla depån så blir det inte en dubbel insättning i ISK. Pengarna räckte till 8 nya aktier i Axfood.

Nästa bidrag står Industrivärden för om jag inte missminner mig. Tills dess får jag önska god avkastning så ses vi bland miljonerna. 

/K 

1 kommentar:

  1. Investmentsbolagsfonder förstår jag personligen inte. De underliggande investmentbolagen är ju publika. Man kan lika gärna köpa i dem direkt. Då går man miste om rebalanseringen, men det är minst sagt oklart om den ens är positiv för avkastningen, utom i vissa extremfall. Kostnaden, bortåt procenten av kapitalet _varje_ år, är lite magstarkt för mig.

    SvaraRadera