Jag har sagt upp mig och flyttar utomlands.


Den 17:e april 2019 skrev jag detta inlägg där jag efter cirka halva livet i utlandet hade sagt upp mig från mitt jobb för att flytta tillbaka hem till Sverige.
Lite drygt två år senare lättar jag ankar igen och flyttar tillbaka till solen, många erfarenheter rikare. Här kommer en liten resumé.

Att flytta tillbaka till hemlandet efter så många år ute i världen var varken det lättaste eller det roligaste jag gett mig in på, tvärtom har det varit en av de jobbigaste perioderna i mitt liv. Det är otroligt energikrävande och stressigt att börja om från scratch, bara att komma tillbaka in i systemet Sverige är ett heltidsjobb för sig. Folkbokföring, skatteverket, försäkringskassan, telefonnummer, söka lägenhet, utbildning, söka jobb, SGI, pension osv... 
Utöver det är det en hel cocktail av emotionella intryck, förhoppningar och drömmar beroende på var och ens livssituation. 

På de drygt två år som jag nu bott "hemma" har jag utbildat mig, skaffat ett fast statligt jobb, en lägenhet, en del nya vänner och fått mycket kvalitetstid med mina gamla vänner och familj. På det hela taget så har det varit en positiv erfarenhet, i mina ögon är alla erfarenheter positiva, man lär sig alltid något. Jag har lärt mig vad jag vill och inte vill med min livssituation och det var något jag grubblat på länge. 

Strax efter att jag fått min statliga anställning så var jag övertygad om att detta inte var vad jag ville ha ut av livet, det kändes inte rätt. Redan där satte jag igång och började söka jobb i utlandet. Nu har jag sedan i höstas fått napp inom turistnäringen i Spanien och ett jobb där jag kommer att få göra det jag älskar mest i livet, att resa!

Nu är det fullt upp med flyttlådor och lägenhet i Spanien, efter nyår bär det av till ett liv i solen igen, det känns underbart. Portföljen som i år fyllde sin första miljon följer så klart med på resan även om aktierna ligger kvar på mina konton i Sverige. Det blir lite förändringar vad det gäller beskattning men inget som hindrar mina planer på att bli ekonomiskt fri. 

För er som hängt här på bloggen ett tag vet att jag kommer från en bakgrund där man aldrig talade om pengar eller investeringar, jag var skuldsatt långt in i mitt vuxna liv och har kämpat hårt för att bli skuldfri och lära mig investera. Det fantastiska är att allt går att lära sig, man behöver inte ha någon tidigare erfarenhet på börsen för att kunna lyckas på börsen. När min portfölj passerade 1 miljon för första gången i mars fick jag mig en fantastisk dos av självförtroende. Jag hade själv lärt mig att investera på börsen och gått från ordentligt skuldsatt till miljonär, på åtta år. "Har jag lyckats med detta så kan jag lyckas med vad som helst" kommer jag ihåg att jag tänkte. 

Så är det, det finns inga begränsningar för vad vi människor kan åstadkomma, endast de gränser vi själva sätter. Om man verkligen vill något, ger sig fan på att lyckas och nöter enträget så når man tillslut målet, det är oundvikligt. Så är det med allt i livet och så även börsen. Vill man bli miljonär eller ekonomiskt oberoende så är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba för det. 

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 

/K 

14 kommentarer:

  1. Härligt positivt inlägg! Och helt rätt inställning! Lite jävlar anamma och tålamod är nog nyckeln till framgång, det har du bevisat. Grymt jobbat och lycka till med nästa kapitel i ditt liv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Ja, det har varit en stor seger för mig själv faktiskt, att upptäcka att jag faktiskt kan. Bara en sån sak :)

      Tack för besök och pepp som vanligt.

      /K

      Radera
  2. En imponerande resa du gjort med din portfölj - bra jobbat och grattis! Lycka till med flytten!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Egon!
      Tack för allt pepp, vi ses bland miljonerna.

      /K

      Radera
  3. Lycka till med flytten! Lite värme a´la Spanien skulle inte skada nu! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Investeralitemera.
      Det ska bli så jäkla skönt att slippa vintern.
      Vi ses bland miljonerna.
      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera
  4. Låter härligt med flytt till Spanien. Jag önskar dig all lycka med ditt nya liv och jobb. Eftersom du redan bott utomlands ett bra tag är nog chanserna goda att du kommer att trivas. Dessutom är det inte fel med solen och värmen, särskilt inte vinterhalvåret :).

    Visst är det kul att resa. Jag hoppas kunna resa till Antarktis denna jul och nyår, men med lager på lager av coronarestriktioner vågar jag inte hoppas på något förrän jag satt foten på skeppet och vi lagt ut från hamnen i Punta Arenas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slupvandraren!
      Jäklar, nu blev jag avis på dig, det där är en resa som jag ofta drömt om. Hoppas du uppdaterar med ett inlägg efter den resan, låter helt magiskt. Hoppas allt rullar på som det ska och du kommer iväg.

      Vi ses under solen och bland miljonerna;)

      /K

      Radera
  5. All lycka till dig :) Låter verkligen härligt med lite värme och att göra det du verkligen älskar. Hoppas vi ändå får följa dina tankar därifrån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI.
      Tackar och bockar, det kommer nog att bli bra:)
      Jag kommer att fortsätta uppdatera på bloggen och Instagram.
      God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.

      /K

      Radera
  6. Hur går det för dig i utlandet, K? Skulle vara roligt med en uppdatering när du får tid. Jag saknar dina välskrivna och intressanta bloggposter, och dessutom är jag nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slumpvandraren. Sorry för sent svar, idag kom uppdateringen:)
      /K

      Radera
  7. Väntar med spänning på en uppdatering om nya (gamla?) livet... :)
    Hur har det gått, blev det som tänkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan! Kul att höra, har just postat.
      Kul att ha dig här:)
      /K

      Radera