Det nya livet utomlands.


Om ungefär ett halvår är det tio år sedan jag började investera och blogga om mina äventyr på börsen. Mitt senaste inlägg skrevs i december vilket gör 2022 till det inläggs-fattigaste året hittills. Det går i perioder, som livet. Här kommer en uppdatering utan löfte om någon framtida kontinuitet av blogginlägg.

I december förra året flyttade jag utomlands igen efter att ha landat ett nytt jobb i Spanien och sedan dess har det varit otroligt mycket på schemat. Jobbet är baserat i huvudstaden Madrid och jag jobbar för en stor turistgrupp som har egen hotellkedja och flygbolag. Det innebär mycket resande och många nätter på hotell runt om i världen samtidigt som jag alltid passar på att turista så mycket jag hinner. Jag älskar jobbet, har goa kollegor och får bra betalt för att göra det jag älskar mest i livet, att resa. En total fullträff!!!

Den 8:e mars 2020, precis på internationella kvinnodagen, fixade jag min första miljon på börsen. Den kvällen gick jag en lång promenad i vintermörkret för att låta allt sjunka in. För er som hängt med bloggen ett tag känner till min bakgrund som före detta ekonomisk katastrof, uppvuxen i en svensk arbetarfamilj med stark vänsterideologi där man aldrig pratade om varken pengar eller investeringar. Under många år levde jag i skuldträsket där jag spenderade mer än jag tjänade och hade aldrig en krona sparad. Den mörka vinterkvällen, när jag tittade tillbaka på allt som hade hänt kände jag magi i kroppen. Jag hade vänt mitt sjunkande skepp, jag hade skapat en rutin för att spara en del av min lön varje månad, lärt mig att investera på börsen, läst högvis med böcker, betalat av cirka 250K i skulder och blivit fri, startat en blogg och ett instagramkonto där jag delar min resa och försöker inspirera andra. Jag hade besegrat mitt gamla skuldsatta och slösaktiga jag och tagit kontrollen över min ekonomi och skapat min första miljon. Jag kan lova att pengarna i sig var det sista jag tänkte på. Jag hade bevisat för mig själv att precis vad som helst är möjligt, bara man ger sig fan på det. Där är jag nu. Med den självsäkerheten. Jag surfar livet. 

Som jag nämnde ovan är mitt jobb baserat i Madrid, men jag är en fisk som trivs bäst i vatten och Spaniens huvudstad är så långt ifrån havet man bara kan komma i alla riktningar. Redan när jag flyttade ner hade jag som plan att innan årets slut 2022 flytta vidare och bosätta mig på Kanarieöarna. Det gick fortare än beräknat, redan den 1:a oktober flyttar jag in i en fantastiskt fin taklägenhet vid stranden. Bilden ovan är ett foto taget precis utanför dörren där jag kommer att bo. 

När jag för många år sedan läste boken "Think and grow rich" av Napoleon Hill, så tyckte jag att hela grejen med "law of attraction" lät ganska hokus pokus och har själv vid olika tillfällen förlöjligat tankesättet. Det gör jag inte längre. I takt med min personliga förändringsresa och allt det som för mig varit stora framgångar började jag inse att det inte alls är någon tillfällighet att jag uppnått mina mål. För att korta ned inlägget kommer här en statement: det som du drömmer om, visualiserar, skriver ned, läser och framför allt ger dig fan på att du ska lyckas med, går i uppfyllelse om du jobbar envist. Sedan jag började skriva den här bloggen har jag alltid sagt att vem som helst kan bli miljonär på börsen, det utökas nu till att vem som helst kan lyckas med precis vad som helst, bara man ger sig fan på det. En dag stod jag framför spegeln i badrummet och tittade mig själv i ögonen och lovade mig själv att jag skulle bli miljonär på börsen. Nu flyttar jag snart in i min drömlägenhet vid stranden på Kanarieöarna. Jag har slutat att tro på tillfälligheter.

Dags att snacka börs, det är ju därför vi är här. Det pratas mycket om hur mörkt det ser ut framöver, hög inflation, dyra elräkningar, sur börs, allmänt mörker. Det enda som för mig är mörkt och tråkigt är kriget som ligger bakom mycket av krisen, utöver det tycker jag att vi befinner oss i ett fantastiskt fint läge att köpa våra favoritbolag till en billigare penning. Jag har sedan 2013 handlar aktier och fonder varje månad och kommer att fortsätta med det oavsett vilken världsbild som målas upp. Det har fungerat bra hittills och kommer att fungera bra i framtiden också. Det kommer alltid att finns en anledning till att känna oro på börsen och lockas att sälja, är det inte det ena så är det det andra. Det är bara att köra på som vanligt, investera varje månad långsiktigt, så blir det bra. Glöm inte att alla skrämselnyheter du läser i ekonomisk media är skrivna av personer som får betalt för att få dig att producera så mycket courtage som möjligt. Som Splitans Vd Börje brukar säga; "transaktioner är finansvärldens modersmjölk". Zooma ut, stäng av volymen och kör på som vanligt så kommer miljonerna med tiden. 

Vägen till min första miljon har inte varit spikrak. Tvärtom. Det började med daytrading, sedan långsiktigt i aktier och nu har jag sedan lite drygt ett år tillbaka (tack Fattigafarsan ) utökat med indexinvestering. Jag kommer inte att raljera speciellt mycket här om fördelarna (avkastningsmässigt) med att investera i indexfonder utan tipsar istället om detta mycket intressanta TED-talk , mina egna inlägg på temat som du finner här och här, samt en stark rekommendation om att du själv googlar på statistik som visar hur många % av aktivt förvaltade fonder som slår index över tid. Jämför gärna dina egna resultat sedan starten med en vanlig svensk indexfond. Jag hoppas att du ska bli lika positivt förvånad som jag. Visste du förresten att större delen av Avanzas kunder skulle ha betydligt bättre totalavkastning om dom nöjde sig med att stoppa in alla sina pengar i "skitfonden" Avanza Zero? I rest my case som man säger i Amerika. 

Med det sagt har jag naturligtvis alla mina aktier kvar och säljer icke. Däremot så investeras nu 50% av veckopengen i Sp500 index till så låg avgift som möjligt och andra halvan i mina befintliga bolag med stor vikt på investmentbolag, som jag med lite fantasi kan sträcka mig att se som en typ av indexinvestering. Sen är det ju så att det är förbannat roligt med utdelningsaktier, oavsett om det är det mest räntabla alternativet eller inte.

Jag är jävligt taggad, generellt. Det har varit några svajiga år nu med flytt till Sverige, utbildning, nya jobb, en episod med ångest och andra lite mindre roliga inslag, flytt till Spanien och nytt jobb igen, men så här i efterhand så förstår jag att det bara var en del av processen som jag behövde gå igenom för att komma ut i ny förpackning på andra sidan. Jag lägger stor vikt på att äta vad jag anser vara hälsosam mat, (mycket vegetariskt), tränar dagligen i någon form med crossfit och klassiskt skrotlyft som grund men går igång på i stort sett allt i aktivitetsform; surf, mountainbike, vandring, discgolf, löpning, you name it. Jag har även inkorporerat två yogapass i veckan och håller sedan något år tillbaka på att experimentera fördelarna med meditation. De två sistnämnda är i min mening fantastiska verktyg att använda om man vill uppnå sina mål. 

Ett lite mer spirituellt inlägg än vanligt kanske, men egentligen skiter jag totalt i vad man kallar det. Det du fokuserar på och jobbar enträget för kommer att uppfyllas. Så enkelt är det. Sedan spelar det ingen roll vad du vill uppnå. Alla är vi olika och har olika mål i livet. Jag har min plan och det går jävligt bra nu. Önskar dig helhjärtat det samma. 

God avkastning på er så ses vi bland miljonerna. 

/K  

6 kommentarer:

  1. Trevlig läsning och spännande med jobb utomlands men helt rätt att prova på annat än Sverige. Hoppas du lever drömmen.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen.
      Ja, men det känns faktiskt så:)
      Tack för kommentar, kul att ha dig här:
      /K

      Radera
  2. Låter grymt! Tycker du ska vara stolt över dig själv :-)
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  3. Hej Arbetsplanen. Tack, det är jag:)
    Tack för input.
    /K

    SvaraRadera
  4. Hej, hur går det? Allt bra?
    Porföljen tuffar på och jobbet rullar?

    SvaraRadera
  5. Hej, hur går det? Allt bra?
    Portföljen tuffar på och jobbet rullar?

    SvaraRadera