En svensk indexfond som ger utdelning i pengar med 4% direktavkastning.

Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza


Till min glädje blir listan över indexfonder som ger utdelning i pengar bara längre och längre. För mig som är utdelningsinvesterare men som samtidigt vill kunna sova gott om natten är det här fantastiskt. Det ger mig fler alternativ till att bygga upp en bred portfölj av indexfonder som täcker i stort sett hela världens börsnoterade företag om jag vill, och samtidigt få klirr i kassan varje år. Att välja egna aktier behöver inte vara en dålig investering, men risken ökar att man får något rötägg i väskan. Med en indexfond så skyddar man sig mot de värsta scenarierna, om ett företag i ett index går helt åt fanders så ersätts det av ett annat som presterar bättre, allt medan man fortsätter sova lugnt. Lägg till en stabil utdelning på det så säger jag "ta alla mina pengar!!!". 

Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria B1 (reklamlänk) är en passivt förvaltad indexfond som innehåller de etthundra största och mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. En stor påse stabila aktier helt enkelt. Det bjuds på få överraskningar när man köper hela eller stora delar av den svenska börsen, den är en av världens bäst presterande (eller till och med världens bäst presterande börs enligt Nick Maggiulli) men inte heller någon raket till månen, och det återspeglas även i avkastningen på en sån här indexfond. De senaste 10 åren har fonden en genomsnittlig årsavkastning på 10,8%. En stabil och rimlig avkastning med andra ord. 


Total avgift: 0,24% 

Totalavkastning 10 år (inklusive utdelning): 171%. 

Nu till det roliga, utdelningen. Fonden har två olika andelsklasser, A & B, där andelsklass A1 automatiskt återinvesterar alla utdelningar i fonden och B1 ger utdelning i pengar på kontot. Denna fond har som målsättning att betala ut en direktavkastning på 4% vilket innebär att fondförvaltaren en gång per år på avstämningsdagen fastställer en summa pengar att dela ut i relation till NAV-kursen, (alltså priset man betalar för varje andel i fonden), för att direktavkastningen skall bli 4%. Utdelningen kan dock bli både högre och lägre. Fonden betalar normalt ut pengarna i mitten på mars. I år var likviddagen 14:e mars och den 19:e mars landade pengarna på Avanza för den utdelande andelsklassen B1. Här kommer utdelningshistoriken för fonden:

2024: 5,90 kronor 

2023: 5,01 kronor

2022: 5,31 kronor 

2021: 5,64 kronor

Den här fonden är marginellt (0,02%) billigare än SEB Sverige Indexnära som jag investerar i sedan tidigare och det är möjligt att de båda får komplettera varandra i framtiden. Jag tror på dom svenska företagen, det gjorde jag redan från början när jag köpte aktier i Industrivärden, Investor, Skanska, SKF, Sandvik, Handelsbanken, SEB och så vidare. Nu slipper jag välja vilka jag ska investera i, jag köper helt sonika allihopa i en säck. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K 

4 kommentarer:

  1. Tjena, om du adderar Aktiespararna Direktavkastning B och ETFen XACT Sverige så får du fyrtal i utdelande svenska fonder/ETFer. Plus att Handelsbanken har en utdelande Norden-fond och XACT har ju sin motsvarande med fokus på högutdelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare. Det stämmer. Jag har skrivit tidigare inlägg om Aktiespararna direktavkastning B och den är på väg in i portföljen. Xact högutdelande är även en kandidat. Tack för input, god avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Sparar också i index men i gratis fonden Nordnet Indexfond Sverige. Enkelt bra och gratis ska det vara! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket bra val:) Jag skulle själv spara i den om det inte vore för att jag vill ha utdelning. God avkastning på dig.
      /K

      Radera