Utdelning i Handelsbanken USA Index Criteria B1

 


Indexfonder som ger utdelning i cash på kontot, börsens bästa kombo om du frågar mig. Att investera långsiktigt i breda och billiga indexfonder tycker jag är ett smart val för den som vill få bra avkastning över tid och samtidigt sova gott om natten. Kan man dessutom få utdelning så tycker jag att det är full pott. 

Idag trillade det in arbetsbefriade pengar på kontot från mitt största indexinnehav, Handelsbanken USA Index Criteria B1. Det är precis en sådan fond som jag nämner ovan, en bred och billig indexfond som historiskt har presterat bra. Jag har cirka 20% av portföljen i denna fond och dagens utdelning summerar följande: 


Fonden finns i två olika andelsklasser. A & B. Skillnaden mellan dom två är att andelsklass A återinvesterar alla utdelningar i fonden och B ger utdelning i cash på ditt konto om du har Avanza eller Nordnet, (i annat fall dubbelkolla med din bank). Totalavkastningen är den samma oavsett om man väljer A eller B då det är exakt samma fond med exakt samma innehåll, förutsatt att du med andelsklass B återinvesterar utdelningarna i fonden så klart.

Jag kör med andelsklass B som ger utdelning i cash på kontot. Anledningen till det är två. Även om jag lutar mer och mer mot index så älskar jag fortfarande utdelningar och vill i framtiden att det ska plinga till i appen när pengarna regnar in. Nummer två är att jag inte vill behöva sälja andelar för att på så sätt skapa mig en egen utdelning.

Fonden lämnar utdelning i mars varje år och har som målsättning att dela ut 3,5% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning. Fonden är som sagt en svensk fond så det går bra att ha den på ISK, det dras alltså ingen skatt på utdelningarna utan du betalar schablonskatt som vanligt. Avstämningsdag är 13:e mars och utdelningen betalas ut från Handelsbanken till ägarna den 14:e mars. Det tar sedan några dagar innan pengarna registreras hos Avanza och Nordnet, idag 19:e mars har pengarna landat på Avanza men på Nordnet där jag också har andelar i samma fond har utdelningen inte ännu kommit in. Jag antar att den kommer in under morgondagen. Här kommer den historiska utdelningen för fonden:

2024: 20,04 kronor

2023: 15,88 kronor

2022: 16,29 kronor

2021:  13,89 kronor

2020: 14,14 kronor

2019:  9,07 kronor

2018:  9,07 kronor

2017:  8,60 kronor

2016:  7,49 kronor

2015:  7,12 kronor

2014:  5,42 kronor

Vid utdelningstillfället hade fonden en NAV-kurs på 572 kr och med årets utdelning på 20,04 kronor per andel ger det en DA på det utlovade 3,5%. Som man kan se på den historiska utdelningen så har den ökat i takt med fondförmögenheten. Det är så denna typ av fond fungerar, den utlovar en fast direktavkastning på 3,5% och sedan justeras beloppet efter NAV-kursen dagen innan utdelningen. Ett aktiebolag röstar fram en summa pengar att dela ut varje år beroende på hur föregående år har gått, vilket gör att direktavkastningen för en utdelningsaktie kan variera från år till år, till skillnad från ovanstående typ av fond där man varje år får samma direktavkastning. 

Här hittar du mitt tidigare inlägg om fonden. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 

/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar