Månadens inköp, mer svenskt index med utdelning



Ny månad, samma fokus! Precis som jag gjort nu varje månad sedan mars 2013 när jag började investera så börjar jag månaden med att betala till mig själv. Det är jag som kliver upp på morgonen och går till jobbet, det är jag som kommer hem trött efter jobbet, det är jag som måste be om semester för att resa. Inte mer än rätt att jag får betalt först. Jag tar som vanligt en del av lönen och skickar in på börsen för att producera nya pengar. Än så länge arbetar jag för pengar men om det ska bli någon ändring på det så måste mina pengar även arbeta för mig. Jag är nu inne på min 132:a månad i rad av månadssparande på börsen oavsett väder och nyheter, portföljen börjar närma sig 1,5 miljoner, det rullar på. 

Den här månaden lade jag hela slanten i SEB Sverige Indexnära B Utdelning, en passivt förvaltad indexfond som följer den svenska börsen (SIXPRX) och som betalar utdelning i pengar på kontot i slutet på Maj. Här kan du läsa mitt inlägg om fonden. Förra året betalades utdelningen den 25/05 och jag utgår från att det datumet kommer att gälla även i år. 

Fonden har som mål att dela ut 3,5% av andelsvärdet vid tillfället för fastställandet av utdelning, det innebär alltså att en konkret siffra inte kan utlovas i förhand då det beror på andelsvärdet på avstämningsdagen. Detta är anledningen till att man på tex Avanza inte kan se utdelningen i förväg som inbokad utdelning i kalendern. Med en utdelningsaktie är det ju annorlunda, där kan utdelningen och således direktavkastningen svänga från år till år, med fonden så får man istället 3,5% rakt av varje år på sitt investerade kapital och resten får man i form av ökat värde på andelarna, (om fonden ökat i värde vill säga;) 

I min värld är en indexfond ett smart val för den som vill ha bra avkastning på sitt sparkapital och samtidigt kunna sova gott om natten. Man behöver inte bry sig om att analysera något bolag, det sköter fonden själv. Om ett bolag i indexet går i konkurs kommer det automatiskt att ersättas av ett annat och du bli ägare till ett bolag som presterar bättre. Jag brukar säga att man med en indexfond bara äger vinnare, det är väl en sanning med modifikationer i och för sig, det är klart att det finns bolag på den svenska börsen som inte presterar speciellt bra, eller kanske rent av dåligt, som Telia till exempel, men man är i alla fall skyddad mot en total katastrof medan man som ägare till ett enskilt bolag kan bli stående med Svarte Petter. 

Jag köper en hel påse med cirka 330 svenska noterade bolag och dessutom får jag utdelning på kontot en gång per år. För mig är det lika med full pott.


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K 

2 kommentarer:

  1. Ett mycket klokt val av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael.
      Kul att vara överens:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera