Nordnet visar direktavkastning för fonder & ETF:er


Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Nordnet.

Passivt förvaltade indexfonder som ger utdelning i cash på kontot har blivit en allt större del av min portfölj och kommer att fortsätta öka med tiden. Just nu har jag två olika fonder utöver mina investmentbolag men jag tvivlar inte på att det kommer att bli fler. Det fina med billiga och breda passivt förvaltade indexfonder är att dom ger bra avkastning över tid, slår majoriteten (om inte alla) av de aktivt förvaltade fonderna för en billigare penning och dessutom är dom självrensande. Om ett bolag som ingår i ett index går i konkurs kommer det att ersättas med ett annat som presterar bättre och du som småsparare kan fortsätta att pytsa in pengar varje månad och sova gott om natten. Kan man dessutom få utdelning i cash på kontot så är det full pott för mig. 

Nordnet är nu först ut bland dom banker jag använder mig av med att markera ut utdelning och direktavkastning för de fonder och ETF:er som ger utdelning, precis som med aktier. Om vi tar en av mina egna fonder som exempel, Handelsbanken USA Index Criteria B1 (reklamlänk), så scrollar man ned på hemsidan och strax under fondinformationen kan man se att förra årets utdelning låg på 15,88 kronor per andel och med dagens NAV-kurs ger det en direktavkastning på 2,8%. Fonden har som mål att dela ut 3,5% av andelsvärdet vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning så det innebär (förhoppningsvis) att årets utdelning kommer att höjas något för att ge 3,5% nu i Mars 2024. Avstämningsdagen för fondens utdelning är 13:e Mars. 



Jag har skrivit på önskelistan hos Avanza att dom ska göra samma sak och jag tycker båda bankerna brukar vara ganska bra på att lyssna på oss kunder så jag hoppas det ska komma en uppdatering snart från Avanza. Jag har konto hos både Avanza och Nordnet och just nu jobbar jag med att bygga upp portföljen hos Nordnet. På Avanza där jag har största delen av pengarna återinvesterar jag utdelningarna som kommer in men alla nya pengar går just nu till portföljen på Nordnet. När jag når en ny miljon där kanske jag öppnar konto hos ännu en bank om det finns någon annan som erbjuder bra service och billigt courtage.


God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 

4 kommentarer:

  1. Hello, vet du vad de får siffran 3,5% från? Det verkar godtyckligt. En sådan försäljning kan man göra själv på en vanlig indexfond om den är godtycklig också. Dessutom med lite mer fingertoppskänsla än ett i förväg fastställt datum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Myntaren:)
      Japp, den informationen finns på fondförvaltarens sida för fonden. Lägger upp några länkar med info här.

      https://secure.msse.se/shb/sv/funds/shb0000073/more?hb=true&nopension=false&sa=2&hw=true&qtfrom=institutional&print=true&start=2022-12-01&end=2023-12-01

      https://www.handelsbanken.se/tron/public/info/contents/v1/document/32-108717?fbclid=IwAR1mer4p58KCi74P3-WmrgzSPE0FWv9bEeSqa9ctOQ49CeC-G6Az_EXptRg

      Visst kan man istället välja att sälja av andelar i en vanlig indexfond och på så sätt skapa sig en utdelning när man vill. Jag gillar dock bättre den utdelande versionen, jag har mina andelar kvar och pengarna klirrar in på kontot en gång per år som en vanlig aktieutdelning. Att sälja av innehav för att skapa sig en utdelning är inte min grej, men det är ju så klart en smaksak:)
      Tack för besök och kommentar, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
  2. Tjena KPK, gillar också upplägget med utdelande fonder. Javisst kan man välja att sälja av fonder själv när det passar, men den modellen passar inte mig. Smaken är olika och tur är väl det. Gött att du ligger på nätmäklarna om förbättrade funktioner och gränssnitt! /humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Humlan.
      Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, tur att smaken är olika:)
      Det finns många som hävdar att det är samma sak att få utdelning i pengar från en fond som att själv sälja av andelar och skapa sig en utdelning. När man säljer andelar så minskar så klart antalet andelar i portföljen, även om varje andel sedan stiger i värde och summan på kontot är samma så har jag svårt att se hur det kan vara "samma sak". Att sälja och behålla är inte samma sak i min värld. Jag skulle till exempel aldrig sälja av en aktie för att skapa mig en utdelning. Jag håller med dig, jag kör på utdelning i cash och slipper hålla på att sälja. God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera