Nytt ATH, portföljen når 1,5 miljoner.

 


Det har nu gått drygt elva år sedan jag gav mig in på börsen utan att ha en aning om vad jag höll på med, men det fungerar ju uppenbarligen, det här som jag har satt i system. Att varje månad börja med att betala till mig själv först, att skicka in pengarna på börsen och köpa aktier och fonder oavsett vad marknaden är på för humör. Att behålla det jag köpt under en lång tid, återinvestera alla utdelningar och repetera detta oavsett vad ekonominyheterna och "experterna" rekommenderar. Det tog mig från skuldsatt till mina första 100.000 kr, vidare till min första miljon och det kommer även att ta mig till min andra. Köp, behåll, återinvestera, repetera är mitt mantra, det ger mig bra resultat.

Samma år som jag började investera läste jag boken Miljoner på spåret om Lennart "aktiestinsen" Israelsson, han sa alltid att; - det är så himla enkelt att bli miljonär, köp aktier i bra, stabila svenska bolag med hög direktavkastning och återinvestera det som kommer in, sen gör tiden och inflationen jobbet. Då var jag kanske lite tveksam, men nu vet jag bättre. Stinsen hade rätt, det är verkligen inte svårt att bli miljonär på börsen. Rent praktiskt så är det så enkelt att man kan koka ned det till två enkla steg om man vill; månadsspara i en bred och billig indexfond, sälj inte när börsen kraschar. Klart! Så blir man miljonär på ett enkelt och billigt sätt, och det fungerar. Jag är till och med beredd att säga att man inte kan misslyckas, så länge man kan hålla psyket i styr. För det är det enda som jag ser som komplicerat med börsen, inte hur man gör för att bli miljonär, utan att faktiskt göra det.

Den svenska börsen är en av de absolut bäst presterande i världen, den bästa enligt Nick Maggulli som skrivit en riktigt bra bok om investeringar som jag varmt rekommenderar, "Just keep buying". Stockholmsbörsen har de senaste 150 åren levererat en genomsnittlig totalavkastning per år (CAGR) på 9%. Om man systematiskt (gärna också automatiskt) investerar en del av sin lön i en billig indexfond som följer ett brett index för den svenska börsen, till exempel SIXRX som är en sammanställning av den genomsnittliga utvecklingen för Stockholmsbörsen inklusive utdelningar, OCH KAN LÅTA BLI ATT SÄLJA NÄR BÖRSEN KRASCHAR, så är det inte längre en fråga om man blir miljonär, endast hur lång tid det tar att bli det. Resten är enkel matematik, relationen mellan hur mycket man väljer att spara per månad och under hur lång tid bestämmer (på ett ungefär) hur lång tid det tar att nå sin första miljon. 

Om man inte tycker att den svenska börsen är tillräcklig kan man komplettera med annan bland dom bäst presterande börserna i världen, den amerikanska. En billig indexfond som speglar indexet S&P500 som innehåller de största bolagen i Amerika kommer med all sannolikhet att ge en bra avkastning över tid. Samma där, månadsspara och sitt still i båten. 

Fortfarande inte tillräckligt diversifierad för att sova gott? Kombinera med en global indexfond som kan innehålla flera tusen bolag från världen över. Går den till noll så har du större problem på nacken än dina sparpengar. 

Så här enkelt var det även när jag började investera för elva år sedan, men det visste jag inte då. Det är där den ekonomiska resan kommer in, man lär sig på vägen. Jag började med daytrading, jag skulle bli miljonär på att göra teknisk analys och köpa och sälja aktier på samma dag, ibland på bara några sekunder. Det blev jag inte. Sparandet började ge resultat först när jag började investera långsiktigt i aktier, men även där har jag slängt mycket pengar i sjön. Utan att gå in på exakt vad som gick bra och vad som gick mindre bra så är sammanfattningen att om jag från start hade lagt mina pengar i dom stora svenska investmentbolagen och några indexfonder så hade jag med all säkerhet redan passerat min andra miljon idag.

Med det sagt så är jag otroligt nöjd med mitt resultat på börsen. Tack vare att jag följde stinsens råd och köpte dom stora, tråkiga och osexiga svenska bolagen som tuggar på år efter år, så har jag ändå lyckats skrapa ihop en snöboll som nu kommit i rullning. I år gjorde jag för första gången sedan jag började investera en storstädning i portföljen som nu mest innehåller investmentbolag och utdelande indexfonder. 

Och så går jag in i mitt andra decennium på börsen. Med tre investmentbolag, en storbank och två indexfonder. Om det var ett bra beslut får tiden utvisa, det ska bli spännande att se hur portföljen har utvecklats år 2034.

Jag är glad och tacksam för att jag snubblade över börsen, om än sent i livet. Stolt över att ha lämnat mitt tidigare slösaktiga jag bakom mig och dessutom blivit skuldfri på vägen. Lyckligt lottad som har hittat en hobby som inte bara är förbannat rolig utan som dessutom ger mig en bättre ekonomi. Nu kör vi vidare, mot miljon nummer två.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

4 kommentarer:

  1. Hej K.

    Stort grattis till nya målet. Mot 2 miljoner nu :-)

    Fortsatt lycka till med sparandet. Vi ses bland miljonerna.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis.
      Stort tack för troget peppande på vägen, över tio år nu som du hängt med på resan. Det betyder mycket.
      God avkastning på dig:)
      /K

      Radera
  2. Grattis !! Bra jobbat !! Och ett bra tänk gentemot investeringar. Antagligen betydligt bättre än vad det en gång i tiden under skuldsättningens tid var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightinvestment.
      Tackar:)
      Ja du, på den tiden jag var skuldsatt var det total och absolut katastrof med ekonomin, jag är glad att jag tagit mig ur det hålet. Det enda problemet jag brottas med just nu är att jag å ena sidan vill lägga allt i index, å andra sidan vill lägga allt på att få så mycket utdelningar som möjligt. Alternativet indexfond med utdelning är det bästa alternativet jag hittat hittills, men jag skulle gärna se att det klirrar in utdelningar hos mig lika ofta som det gör hos dig:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera