Xact Sverige, avkastning & utdelning 10 år.


Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.

Det har handlat mycket om fonder sista tiden här på bloggen. Konkret om indexfonder som betalar ut pengar i cash, precis som utdelningsaktier. Nu blir det mer av den varan. Anledningen är enkel; om jag kan köpa alla (eller nästan alla) bolag på börsen i en säck till ett rimligt pris och dessutom slipper bry mig om vilka som kommer att gå bra eller dåligt så är det en bra investering för mig. Slänger man dessutom in en extra brasklapp som kontant utdelning så är jag hookad. Jag får det bästa av de två världar jag vill ha, en normal avkastning över tid till låg risk och likvider på kontot. Det är full pott för mig.

Xact Sverige (reklamlänk) är en börshandlad indexfond (ETF) som innehåller de 70 mest likvida aktierna på Stockholmsbörsen och som samtidigt har bäst ESG-betyg i detta index. Total förvaltningsavgift är jämförelsevis ganska låga 0,15% och som med alla ETF:er så betalar man även courtage vid köp och sälj, men det är för oss långsiktiga investerare en engångsavgift som inte spelar någon större roll eftersom vi inte sysslar med att köpa och sälja fram och tillbaka beroende på väder, rekommendationer eller förbipasserande domedagsnyheter. Vi köper som robotar varje månad, år ut och år in, och får en mycket fin totalavkastning över tid. Här kommer den avlånga listan på innehaven: 





Xact Sveriges totala avkastning (utdelningar inkluderade) för de senaste 10 åren är 163%, vilket ger en genomsnittlig totalavkastning per år (CAGR) på 10,2%. Det tycker jag är en helt okej deal om man köper en hel säck med aktier till låg risk. För det är en annan positiv sak med indexfonder, risken är låg. Det finns i min värld bara en anledning till att en indexfond skulle kunna gå till noll, rätta mig gärna om jag har fel, och det är om fondförvaltaren stänger ned fonden, vilket resulterar i att man får pengarna tillbaka och kan lägga dom i en annan pott. Alternativet att en indexfond skulle krascha och brinna som en enskild aktie kan göra finns inte på kartan, för det skulle innebära att alla bolag som ingår i index skulle haverera på samma gång samtidigt som inga nya bolag skulle stå redo att fylla upp dess plats. Skulle detta inträffa så tror jag vi har betydligt större problem på nacken än våra sparpengar. 

Fonden ger utdelning i cash en gång per år i juni månad och har som mål att dela ut 4% av andelens värde vid senaste årskiftet. Utdelningen kan som vanligt bli högre eller lägre än 4% men nämner även i fondbestämmelserna att fonden kan besluta om att ge extrautdelning om fondbolaget "anser att det ligger i aktieägarnas intresse". Utdelningshistoriken för de senaste 10 åren ser ut som följer:

2014:  15,10 kr / andelsvärde  378,10 = 4,0%

2015:  17,56 kr / andelsvärde 383,81  = 4,6%

2016:  13,31 kr / andelsvärde  403,55 = 3,3%  

2017:  18,27 kr / andelsvärde 425,90 = 4,3%

2018:  15,71 kr / andelsvärde  392,57  = 4,0%

2019:  15,27 kr / andelsvärde 498,09 = 3,1% 

2020: 19,90 kr / andelsvärde 517,64 = 3,8%

2021:  20,70 kr / andelsvärde 685,53 = 3,0%

2022: 27,43 kr / andelsvärde  513,42  = 5,4%

2023: 20,54 kr / andelsvärde 553,13  = 3,7% 

Under mitt hittills sämsta utdelningsår 2020 så var det flera av mina bolag i portföljen som ställde in eller sänkte utdelningen, den här fonden cashade på som vanligt och levererade 3,8% DA för året. Det ser stabilt ut i mina ögon och det är vad jag tycker att man kan förvänta sig om man lägger pengarna i en indexfond, stabilitet! Man får en stabil och rimlig avkastning på sina pengar, här får man en del av den i cash, och man kan sova gott medan världen och börsen svajar upp och ned i en sakta uppåtgående trend. 


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

4 kommentarer:

  1. 10,2% är en skaplig avkastning måste man säga. Jag hade gissat på lite sämre innan jag läste ditt inlägg så tack för upplysningen.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Aktiepappa.
      Ja, det tycker jag med. Skapligt var en bra benämning. Det var första gången som jag tittade lite närmare på den här fonden och jag blev själv glatt överraskad. Ingen rymdraket, men stabil och rimlig avkastning till lågt pris och låg risk. Tack för besök och input.

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Den fonden är mitt näst största innehav i portföljen med en vikt på ganska exakt 10%
    en alldeles utmärkt fond enligt mig, Bara xact norden högutdelande väger mera med en vikt på ca 22% i portföljen.
    Enskilda aktier i all ära men fonder är nog egentligen smartast att ha för gemene man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael, kul att höra. Då har vi samma strategi. "Fonder är nog smartast för gemene man", kunde inte sagt det bättre själv.
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera