Aktiespararna Global Direktavkastning B, en aktivt förvaltad fond med utdelning.



För ungefär en månad sedan skrev jag ett kortare inlägg om att Cicero fonder släpper en ny fond med globala högutdelare, nu har fonden Aktiespararna Global Direktavkastning varit igång cirka en vecka och finns nu både på Avanza's och Nordnet's plattformar, men jag har valt att vänta med att uppdatera inlägget tills dess att fondförvaltaren släppt innehållet i fonden. Det gjorde dom igår. Jag tycker Cicero har varit väldigt sega med detta då fondinnehavet borde ha varit på anslagstavlan redan första dagen vid fondsläppet, men hur som helst, nu finns den informationen uppe på hemsidan.

Aktiespararna Global Direktavkastning B är en aktivt förvaltad globalfond. Det är alltså inte en indexfond som jag hade hoppats på, utan en fond där man aktivt väljer ut cirka 100 globala bolag med hög total yield, det vill säga procentuell andel av utdelning + återköp, utifrån en kvantitativ modell. Med dessa kriterier har fonden som mål att prestera bättre än sitt jämförelseindex Morningstar Developed Markets Target Market Exposure NR Index. 

Det här är ett minus för mig, hela anledningen till att jag investerar i fonder är just att de inte skall vara någon mänsklig inblandning, eller bättre uttryckt, att mänskliga känslor inte ska bestämma vilka innehav som ska köpas eller säljas. Alltså indexfonder, som justerar innehaven automatiskt genom att en dator köper och säljer det som behövs för att följa ett index. (Här ska så klart även noteras att med ESG-filter och indexnära fonder så har människobyn ändå haft ett finger med i spelet och sållat bort vissa innehav). När människans känslor och spåkulor blir inblandade i leken brukar det ofta ge sämre resultat än index. Det är inte säkert att det är fallet med denna fond, men eftersom jag personligen gillar att titta på längre tidsperioder (minst 10 år) för att se den historiska avkastningen så kommer det att dröja innan jag får svaret på det. 

Här kommer i alla fall listan på de just nu dryga 60 innehaven: 


Förvaltningsavgiften är 0,3% och det är inom ramarna för vad jag tycker är billigt. Skulle någon fond vara extremt intressant skulle jag kanske kunna sträcka mig till att betala 0,4%, men det är absolut tak för mig. 

Nu till godiset, utdelningen. Fonden kommer att dela ut pengar i cash på kontot två gånger per år, en i juni och en i december. Eftersom fonden nu är precis nystartad så kommer den första utdelningen i december 2024. Målet är att leverera minst 5% direktavkastning, vilket är mumma. Halvårsutdelningar gillar jag också, speciellt i lite udda månader som december som vanligtvis är en månad med väldigt lite nederbörd.

Jag kommer dock att sitta på perongen ett tag och fundera på om jag ska investera i denna fond eller inte, men det är helt klart inte längre är den nästan självklara investeringen som det såg ut att vara när jag skrev det första inlägget. Jag kommer att tänka på Warren Buffetts punch-card där man bara får investera i tjugo olika företag under en livstid och därför måsta tänka sig noga för innan man köper något. Eller som post it-lappen på mitt kylskåp säger; doubt means no!


God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

8 kommentarer:

  1. Bra genomgång. Problemet med aktiv förvaltning är ju att plötsligt tas konstiga beslut och sen går det fort... Med index blir mer o mer dumma pengar och vad som är i ropet får störst vikt. Inget känns optimalt. Med egen förvaltning kan man förhoppningsvis göra något färre felbeslut i det långa loppet och dessutom sparar man in på avgifterna.
    Delvis sugen på ovan fond ändå men får fundera lite mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl.
      Ja, efter att ha läst mycket material och statistik som visar att passivt förvaltade fonder nästan alltid slår aktivt förvaltande under längre tidsperioder så känns det precis som du säger, konstiga beslut och utförsbacke. Det är nog som du säger att inget alternativ är optimalt, men en indexfond som slaviskt och automatiskt följer ett index känns för mig som ett bättre alternativ, en sådan fond kommer förr eller senare att rensa ut dom dåliga innehaven av sig själv, i en aktiv fond kan detta göras av en förvaltare som kan ha rätt, eller fel.
      Jag kan säga att jag gillar konceptet med en global fond som delar ut pengar två gånger per år, så hade det varit en indexfond hade jag helt klart köpt.
      Tack för feedback:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera
  2. Jag har 10 olika innehav som delar ut i december, 2 av dessa är ETF:er med inriktning på europa och 1 är en månadsutdelande ETF. Nackdelen med ETF:erna som inriktar sig på europa är att de ger en mindre andel över vinter och vår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      Intressant, du får jättegärna dela med dig av vilka innehav det är om du vill, alltid kul att titta på nya bolag och fonder. God avkastning på dig.
      /K

      Radera
    2. Amerikanska kvartalsutd: AWK(utilites), WM (utilites), MCHP (chiptillverkning), ATEN (internetsäkerhet), ADM (livsmedel)
      Kanadensisk kvartalsutd: SU (energy)
      ETF kvartalsutd: IQQA, FLXD
      ETF månadsutd: JGPI

      Sen har du tex Kroger, som är en amerikansk version av ICA. Den har jag dock sålt rätt nyligen.

      Radera
  3. Jag började direkt att köpa in mig i denna. Jag direktäger 12 av dessa innehav, säkert indirekt i fler via andra fonder/ETFer som jag har i pensionsfonden. Ytterligare global diversifiering, 0.3 avgift och 5% DA är tillräckligt för mig. Så återinvesterar nu en stor andel av mina kontantutdelningar i denna. Köper även i några andra. Men denna kändes som ett bra alternativ för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare.
      Kul att höra, hoppas det blir bra:)
      Du har rätt i att 0,3% och 5% DA är bra, det kan hända att det är jag som är för petig och bara väljer indexfonder...
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera