Nytt ATH igen. Portföljen över 1,7 miljoner.

 



Börsen går som en raket i år och portföljen sväller som en steroidstinn biceps på det lokala gymmet. Idag firar jag åter igen en ny milstolpe, den tredje för i år, och vi är bara i juli än så länge. Bara sedan i januari har portföljen gått från 1,4 miljoner till idag 1,7 miljoner, vilket pump!!!

Min portfölj föddes i mars 2013 med en första insättning på 10.000 kr. Sedan dess har jag varje månad utan undantag överfört en del av lönen till Avanza och Nordnet för att köpa aktier och fonder med ett snitt på cirka 5000kr i månaden. Det finns dom som sparar mer, det finns dom som sparar mindre, var och en sparar i sin egen takt efter vilja och förmåga. Hur mycket man sparar per månad bestämmer naturligtvis till stor del hur snabbt man kan nå sin ekonomiska frihet på börsen, men det viktiga är inte summan, utan tiden och kontinuiteten. För även med små summor i månaden kan man åstadkomma stora förmögenheter på börsen. 

Stockholmsbörsen är en av världens bäst presterande börsmarknader tillsammans med den amerikanska. De senaste 150 åren har den svenska börsen levererat en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på cirka 9%, för den amerikanska ligger denna siffra på cirka 10%. Låt oss säga att du idag är tjugo år gammal och att du under hela ditt arbetsliv på cirka 47 år kan spara 1000 kronor i månaden. Skulle pengarna sättas in på ett sparkonto på banken för att sakta ruttna så skulle du vid dagens pensionsålder på 67 år ha hunnit skrapa ihop 564 000 kronor. Om du istället stoppar in pengarna i en bred och billig indexfond, till exempel en global, till 10% avkastning i snitt per år så kommer du förmodligen gå i pension tidigare än beräknat eftersom du vid 67 års ålder skulle ha nästan 11 miljoner på kontot.

Just nu går börsen som ett ånglok och eldas på med ett fåtal tech-bolag i täten, artificiell intelligens är på tapeten just nu. För tjugo år sedan var det något annat, om ytterligare tjugo år är det förmodligen något annat också. Det behöver man inte bry sig om när man investerar i indexfonder, då äger man alltid (eller i alla fall nästan alltid, läs ESG) alla vinnande bolag och det spelar ingen roll om dom heter Nvidia, Meta eller Feta. Man pytsar in en slant på börsen varje månad och låter tiden göra grovjobbet. 

Min portfölj består idag av tre investmentbolag och tre indexfonder som betalar utdelning i pengar, det ger än så länge ett mycket bra resultat och den linjen kommer jag att köra vidare på. Mitt största innehav är nu Investor med snart 30% av portföljvärdet, följt av indexfonden Handelsbanken USA Index criteria B1.

Börsen är naturligtvis inte på så här bra humör varje dag, vissa år är den upp med 30%, andra rasar den med 50%. Men visst är börsen fantastisk ändå? Mig veterligen finns det inget bättre och enklare sätt för helt vanliga och dödliga arbetare som du och jag att bli miljonärer än just att investera på börsen. Jag snubblade in på börsen för elva år sedan, skuldsatt och utan en krona sparad, efter att ha läst en bok jag fått av en vän. Om du inte redan har gjort det så hoppas jag att du också snubblar in på börsen, en förbannat rolig hobby som dessutom ger dig möjligheten att bli ekonomiskt fri. Vilken fullträff säger jag. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K 

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat, jag försöker göra samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det klarar du utan problem.
      God avkastning på dig:)
      /K

      Radera
  2. Grattis, bara att njuta när börsen är glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl. Jajamän, jag njuter för fullt.
      Fortsatt god avkastning på dig:)
      /K

      Radera
  3. Hej
    Vad är skillnaden mellan dina fonder och Lysa? Lysa verkar smidigt!!
    Tack för en bra blogg👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack:)
      Lysa är en så kallad fondrobot, det vill säga att du med några enkla klick väljer ut en av Lysas färdiga fondportföljer beroende på dina kriterier. Det är absolut smidigt och kan vara bra om man är helt ny på börsen men man ska så klart veta att Lysa tar betalt för sina tjänster. Jag använder inte Lysa utan väljer själv mina fonder då jag anser att det är billigare och ger bättre avkastning. Mer om det kan du läsa här:

      https://www.instagram.com/p/C3fbvcntWLf/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

      God avkastning på dig.
      /K

      Radera